Svar: Laver i bukserne
9. juni 2013
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
Det lyder umiddelbart som om at jeres dreng er helt renlig hvad angår vandladning og det lyder også som om at han godt kan fornemme afføringstrang og ved, hvornår han har afføring - men det er svært at sige til og give slip på det. Det er svært, når han leger og er optaget af andre ting, men det er også svært, fordi afføringen på en eller anden vis bliver opfattet som en del af ham selv. sådan har rigtig mange børn det, de har svært ved at give slip på deres afføring, svært ved at det skal komme i toilettet og skylles ud i kloakken.
Det er derfor rigtig fint at I lader ham studere afføringen i potten, så han oplever at der ikke er noget mystisk eller særligt ved det og at det er ligeså okay at det havner der, som i bleen eller bukserne - ja bedre at det er i potten - og det er super godt at I roser ham og danser en lille sejrsdans, når det lykkes, han bliver jo tydeligt stolt og glad, når han har afføring på potten og vil det rigtig gerne. Ligesom han trækker sig, bliver flov og beder dig gå, når han kan mærke at det kommer i bukserne. Han vil ikke have at du kikker på ham imens - og når det sker, så er det derfor super godt at du som du har gjort, følger ham på toilettet/potte, så han kan lave der og igen bliver bevidst om, at det netop er der det foregår og ikke andre steder.
Læs bøger for ham om kroppen, hvordan kroppen virker og hvordan mad og drikke bliver til tis og afføring. Læs bøger om renlighed og også gerne bøger om afføring. Der findes flere forskellige. F.eks. Muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" eller "Gæt en lort". Andre gode titler på børnebøger om renlighed kunne være "Den store Bæfest", "Må jeg kigge i din ble" og "Skal - skal ikke" ...
Og så er det rigtig vigtigt at I forsøger ikke at spørge om han skal på toilettet, men i stedet følger ham derud. "Kom vi skal lige på toilettet inden vi kører", som noget helt naturligt. Det vil være rigtig godt at I, når han sidder på toilettet eller potten og tisser, prøver at opfordre ham til at presse lidt "Kan du slå en prut" eller lignende, som han måske synes er sjovt. Hvis der kommer lidt afføring med ud, eller I kan få en "brun streg" på toiletpapiret, når I tørrer ham, så vis ham det. Det kan være med til at bekræfter overfor ham, at det med afføring ikke er farligt og ikke behøver gøre ondt og at det derfor er okay at forsøge at presse for at få det ud.
I skriver at hans mave fungerer godt og det er vigtigt. Han må ikke have hård mave og må ikke føle det ubehageligt at have afføring. Det må ikke gøre ondt. Hvis han har tendens til lidt hård mave, så kan det være en god idé at give ham koldskål, frugtgrød, måske et par svesker eller lignende dagligt i en periode, fordi det kan sætte lidt gang i maven og gøre det sværere for ham at holde afføringen tilbage, når han sidder på potten eller toilettet. Han skal naturligvis ikke have tynd mave, så det havner på gulvet, men netop opleve at det med afføring kan overstås samtidig med at han også tisser - og her kan det nogle gange være en fordel, hvis I med et ekstra toiletsæde kan lære ham at sidde på det rigtige toilet.
Hvis I er ret sikre på at han skal have afføring, så kan det også nogle gange hjælpe, at I sidder foran ham, lader ham hvile sine fødder på jeres ben og I så holder om ham, opfordrer ham til at presse, rykke lidt frem og tilbage, for at få afføringen ud. Hvis han er bange for at give slip på det, så er det vigtigt at I gør ham tryg ved det, så han finder ud af at det ikke er farligt.
Ulempen ved belønning - stjerner, gaver osv. kan være at barnet nogle gange slet ikke mærker om der er tisse eller afføringstrang, men blot går på toilet, fordi det så udløser en stjerne at forsøge - og fokus kan let blive på at få stjernerne mere end på selve det at blive renlig ... At give belønning kan være godt, til lige at give det sidste skub, som måske får afføringen til at komme i toilettet og ikke i bukserne - men inden er det vigtigt med faste toilettider og opfordring til at prutte osv. så barnet hjælpes med at mærke efter, hvornår det er tid og derfor søger toilettet :)
Hvis jeres dreng ikke vil gå på toilettet, fordi han leger og ikke vil afbryde sin leg eller måske er bange for at cyklen han kører på, bilen han leger med osv. er væk, når han så vender tilbage, så er det vigtigt at I forklarer ham, at han kan lege videre igen bagefter også med de ting, han leger med nu - så det bliver tilladt at afbryde sin leg for at gå på toilettet. Han må ikke være bange for ikke at kunne komme tilbage til legen igen.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske