Laver i bukserne

9. juni 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Laver i bukserne

Kære Helen

For 14 dage siden meddelte vores søn på 3 år og 9 mdr at nu var han færdig med at bruge ble. Han har længe haft helt tørre bleer om natten og været bevidst om hvornår der kom hvad, så vi var sådan set ikke i tvivl om at han var klar, men eftersom han pure har afvist alle tilbud om at bruge potten indtil der, så slog vi omgående til og han har ikke brugt ble siden.

Den første dag tissede han så alle andre steder end potten, men allerede dagen efter var der mere styr på det. Han har sjældent tisset i bukserne herhjemme, men har haft lidt svært ved at få styr på det i børnehaven. De bakker 100% op om det, og i den sidste uge begyndte han da også at få gjort det på potten et par gange. De er ikke i tvivl om at det handler om ikke at ville forlade legen, så det tager vi meget roligt.

Den første uges tid fik han en stjerne og 5 stjerner udløste en is, men han har aldrig været specielt nem at motivere med belønninger, så det blev hurtigt stjernerne i sig selv som var sjove - og så glemte han også alt om dem, selvom vi prøvede at hype dem lidt :o)

Nå, men udover at han glemmer at få sagt til i tide og af og til tisser i bukserne, så går det faktisk fint. Afføringen er en helt anden historie!

Han har lavet på potten en enkelt gang i den første uge, uden problemer og til sin egen store begejstring. Men vores indtryk er at det mest var fordi han alligevel havde måsen bar og sad på potten i andet ærinde. For han siger bare ikke til. Hverken her eller i børnehaven. Heller ikke når han HAR skidt i bukserne. Men det gjorde han heller ikke da han brugte ble. Alt efter humøret så var han rasende når han fik skiftet en beskidt ble, råbte og sparkede og mente det var jordens undergang - eller fuldkommen ligeglad og tog vask af numse helt fredeligt og brokkede sig slet ikke. Så jeg havde egentligt forventet at han måske ville nægte at have afføring andre steder end i en ble - men det er ikke tilfældet.

Han laver det gerne i bukserne, og går gerne rundt med det indtil hans numse er rød og gør ondt hvis ikke nogen opdager det inden (det gør de som regel, heldigvis!). I dag opdagede jeg han var ved at lave (i bukserne) fordi han stod stille og så koncentreret ud og bad mig gå væk, skyndte mig at hjælpe ham på potten, og så lavede han ...

Annonce

... der og var vældig stolt. 1½ time senere kommer han selv og siger til, sætter sig på potten og laver der - igen, vældig stolt. Hans far har lovet ham en gave når han har 5 stjerner (som han nu kun får for afføring), han ved hvad gaven er og glæder sig til den. Efter 2. runde idag har han 4 stjerner og vi taler om at én gang mere, så får han gaven. Og en time senere laver han så i bukserne. Og nu, i skrivende stund, lavede han en klat på gulvet (han render rundt med bar numse) og synes det var evigt skægt. (Han har som regel afføring et par gange hver dag, men i går havde han slet ikke og har åbenbart sparet sammen, men han har ikke dårlig mave).

Hvad hulen gør vi? Vi roser ham når det lykkes, vi taler om at puh'en driller ham og kommer i bukserne men skælder ikke ud (jo, da han lavede på gulvet lige før, da fik han af vide at det altså ikke er okay!), gentager bare at den skal i potten og ikke i bukserne, han fik lov til at studere den grundigt i potten (det er åbenbart vældigt spændende, det ville han også gerne når han havde lavet i bleen), spørger ham regelmæssigt om han skal det ene eller det andet og får ham til at prøve hvis vi synes det er gået for mange timer siden sidst (han har så altid ret når han siger nej). Vi kan ikke helt gennemskue hvorfor det er så inderligt ligegyldigt for ham hvor den afføring kommer, og hvordan dælen vi skal motivere ham til at gøre det på potten.

Han er hverken flov eller ked af det, det generer ham bare slet ikke at det kommer i bukserne. Han er sprogligt og socialt rigtigt godt med, så vi kan sagtens tale med ham om tingene og han er helt med på at han nu er stor og gør det på potten...bare...mere i teori end i praksis lige mht. afføring :o)

Gode råd modtages MEGET gerne, vi er klar på bestikkelser i stor stil hvis det vil virke, stjerner, raketter, cirkustelte - du siger bare til! Nej, seriøst, vi aner ikke hvad vi stiller op her, vi har tilbudt ham at han kan bede om en ble hvis det er nemmere for ham at lave i den, men det var et fjollet tilbud mente han, han bruger jo ikke ble. Og som sagt så har han lige så lidt problemer med at gøre det i potten, det generer ham heller ikke, så vi kan seriøst ikke gennemskue hvordan vi får det til at blive vigtigere at gøre det på potten end i bukserne....

/M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.