Svar: Endnu ikke renlig

1. juni 2013

Kategori:
Alder:
4 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære AM

Tak for dit brev :)

Der er ingen tvivl om at renlighed hos jer har fyldt en del og stadig er en stor del af hverdagen - og det mærker jeres datter naturligvis, og det reagerer hun også på. Samtidig med at I forældre er flyttet fra hinanden og der generelt er sket store skift i hendes liv.

Når jeg læser din beskrivelse af hende, så lyder det som om at hun sagtens kan holde sig. Hun går ikke og småtisser og det er ikke fordi hun ikke har tid til at nå toilettet, når der er tissetrang - det er mere, at hun måske har svært ved at "tisse på kommando" og måske også har svært ved at tisse på mange forskellige toiletter. Måske er hun lidt blufærdig og bryder sig ikke om at tisse offentlige steder, måske har hun det bedst med at tisse derhjemme - og hos jer er hjemme flere steder og har været det gennem den periode, hvor I har trænet renlighed.

Med den alder hun har nu, så tænker jeg at det vil være en rigtig god idé at I sætter jer ned og taler med hende omkring det. Det lyder som om at det gennem længere tid har været beslutninger truffet over hovedet på hende "nu prøver vi at sætte hende på toilettet", "nu prøver vi uden ble", "nu prøver vi med potte", "nu prøver vi ..." og alt sammen uden at hun egentlig har været rigtig involveret i processen. Det bedste udgangspunkt for et samarbejde er, hvis hun selv kommer og siger til - og det er ikke sket. Derfor tænker jeg at I skal sætte jer ned og tale med hende om, hvad der skal ske nu og hvordan I sammen kan hjælpe hinanden.

Det vil derfor være rigtig godt, hvis du, når hun igen er hjemme hos dig, taler med hende om at hun har trænet renlighed hos far og hvordan et er gået. Spørg hende og hør på hendes oplevelse omkring det. Forklar hende, at du rigtig gerne vil hjælpe hende med at blive renlig - at hun skal I skole og det vil være godt ikke at bruge ble der og at du vil hjælpe hende med at det skal lykkes. Og tal så med hende om, hvordan I sammen kan hjælpe hinanden.

Det er her vigtigt at du er opmærksom på at det at kræve at hun "selv siger til", nok er for stort et krav for hende. Hun glemmer det, når ikke at sige til, når det så er og ender med at tisse i bukserne - og det er et nederlag, for hun har jo så ikke levet op til den aftale I har lavet. Hun skal ikke selv sige til - I skal i stedet bede hende om at gå på toilettet og det på tidspunkter, hvor du også selv skal tisse - altså som noget helt naturligt. Det er f.eks. det første man gør om morgenen og det sidste inden hun går i seng. Det er f.eks. inden I kører op for at handle eller inden I går udenfor for at lege. Og du skal ikke spørge ...

Annonce

... hende "skal du tisse?" eller "har du tisset?" - du skal sige "kom vi går lige ud og tisser inden vi kører", som noget helt naturligt og en regel der gælder både hende og dig :)

Det kan nogle gange være en rigtig god idé at fortælle hende at nogle børn har en "drilleblære" - og at det ikke er hendes skyld at det går galt, eller at det endnu ikke er lykkedes - det er fordi drilleblæren ikke kan finde ud af det. Og I skal sammen hjælpe den, så den lærer det. Det er meget vigtigt at fjerne skyld eller fjerne følelsen af ikke at være god nok.

Hvis hun har det bedst med at have ble på, så lad hende få den på i en periode, men lav en aftale med hende om at hun som udgangspunkt ikke tisser i bleen. Bleen skal bruges som et par trusser, der trækkes op og ned og hun skal gå på toilettet. Det er ikke meningen at hun kan tisse i bleen.

Hvis hun gerne vil have bleen af og viser interesse for at prøve dette, så gør I det. Her er det så en god idé med faste toilettider og det vil sige ca. hver 3 time. Det lyder som om at hun er rigtig god til at holde sig længe og måske vil der godt kunne gå lidt længere tid imellem. Du fortæller at hun i skolen har pause kl 12, hvor hun kommer hjem - måske kan I forsøge i en periode at du henter hende der og I så sammen går på et af skolens toiletter, så hun tisser inden I går hjem. Det lærer hende samtidig netop at bruge et af de toiletter og finde ud af at det er okay. Og samtidig er der måske mere ro og ikke så mange børn på toilettet på det tidspunkt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Genrelt kan det være en god idé at du går med hende og finder ud af, hvor toiletterne er og hvilke toiletter hun kan tænke sig at bruge. Måske bryder hun sig ikke om dem, synes der lugter, er beskidt eller lignende og det er vigtigt at finde ud af om der er et toilet hun kan bruge og er tryg ved.

Det kan være en god idé at gå over til "training pants". De ligner mere almindelige trusser og kan også købes i udlandet. Hun kan ikke tisse i dem, som en ble, det er nødvendigt at hun går på toilettet, men de kan holde til lidt dryp og hvis hun holder sig og mærker at hun "drypper", så kan hun gå på toilettet og måske nå det i tide, uden at alt tøjet så tisses igennem og skal skiftes. Disse trusser skal naturligvis være en del af den aftale du laver med hende, når I taler om, hvordan I fælles kan få det til at lykkes.

Prøv at spørge ind til om hun selv har nogle idéer til, hvordan hun kan blive renlig og hvad hun selv tænker og har lyst til - hun kan måske godt med den alder hun har, sætte lidt ord på sine tanker omkring det :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder