Endnu ikke renlig

1. juni 2013

Kategori:
Alder:
4 år, 5 mdr.

Endnu ikke renlig

Kære Helen

Min datter på 4 år og 4 måneder er på trods af alverdens tænkelige initiativer endnu ikke renlig, og jeg er usikker på hvad der er den bedste måde at håndtere det på. Hendes forhold til det at gå på toilettet er ved at være en lang historie, og den får du her:

Allerede da hun var under et år, mente min franske svigermor at det måtte være tid til pottetræning, og vi satte hende på uden nogen som helst interesse eller resultater. Efter at have læst dine råd i den retning, lod vi det i stedet gå sin naturlige gang. I vuggestuen sad hun på toilettet, og tissede vist engang imellem. Derhjemme viste hun ingen interesse, og også stor modstand mod at sidde på toilettet, hvilket resulterede i at vi aldrig fik etableret nogle helt faste rutiner. Et par gange da hun sad på toilettet hjemme, lavede hun faktisk, men blev meget skræmt over det- en reaktion som jeg tolkede i lyset af det du siger om at nogle børn føler at det mister noget af sig selv. Derfor har vi også været bange for at presse for meget på. Men da det nærmede sig børnehavetid, var der en pædagog i en børnehave som vi blev vist rundt i, som sagde at de gerne så at børnene var renlige når de startede i børnehave.

Det gjorde at jeg blev ret stresset omkring det - hvilket min datter muligvis har mærket. Heldigvis kom hun i stedet i en børnehave, hvor de var meget fleksible og afslappede omkring det, og gerne tog sig tid til at skifte bleer. I børnehaven har hun altså brugt ble i over et år, samtidig med at hun troligt er blevet sat på toilettet sammen med de andre - uden nogen sinde at lave noget der. Hun er tilsyneladende ikke synderligt påvirket af at de andre ikke længere bruger ble, ligesom hun sagtens kan gå rundt med våde bukser, og aldrig siger til når hun skal tisse derhenne.

I børnehaven prøvede vi i en periode at hun ikke fik ble på om morgenen, men kun om eftermiddagen, hvilket blot resulterede i at hun holdte sig indtil hun fik bleen på. Derhjemme har vi prøvet at lade hende gå rundt uden ble, hvilket bare resulterede i våde og beskidte bukser. Der skete det i sommers at hendes far og jeg gik fra hinanden, hvilket jeg tænker kan have påvirket vores datter til at fastholde kontrollen og trygheden yderligere. Det lykkedes hendes far at få hende til at lave på toilettet en enkelt gang. En mor fra børnehaven forslog at vi gik tilbage til at prøve med potte, og det satte mere gang i ...

Annonce

... processen. Jeg satte hende på regelmæssigt, men det var sjældent at hun tissede på de faste tider. Jeg havde bedre resultater med at holde øje med når hun viste tegn til at skulle, og så sætte hende på.

For overhovedet at komme i gang, lovede jeg hende en gave første gang hun gjorde det, og har generelt vist stor begejstring omkring det. På et tidspunkt var potten for lille, og hun registrerede selv at der sprøjtede tis ved siden af. Jeg benyttede lejligheden til at skifte potten ud med toilettet. Nu er vi altså nået dertil hvor at hun kan sidde på toilettet, men ikke selv siger til, og stadig er rigtig glad for sin ble.

Der er i mellemtiden sket det at hendes far er flyttet tilbage til Frankrig, hvor han kommer fra, og jeg og min datter er flyttet sammen med min nye partner i Holland. Hun har taget skiftet rigtig flot, og er glad for sin ”ekstra far”. Hun er lige nu i Frankrig hos sin far, som havde besluttet at nu skulle det være slut med bleerne. Efter et par dage med våde bukser, og stor frustration, aftalte de i stedet at hun fik lov at beholde sin ble, hvis hun lovede at sidde på toilettet, og forsøgte selv at sige til. Det lader altså ikke til at vi kan forcere det igennem.

Nu står vi så overfor at hun snart skal starte i skole (hvad der svarer til en mellemting mellem børnehave og børnehaveklasse) her i Holland. Jeg har ikke sagt til dem at det er et blebarn der kommer, og jeg vil ikke forvente at de skal skifte hende i skolen. Jeg vil selvfølgelig allerhelst at hun kan lære at sige til derhenne, på hollandsk vel at mærke. Indtil vi når så langt forestiller jeg mig at fortsætte som hun har gjort med sin far. Heldigvis er der en middagspause klokken 12, hvor børnene går hjem fra skole, så der får hun også mulighed for at gå på toilettet hjemme. Hendes far og andre familiemedlemmer mener at det er så fastlåst for hende, at hun bør se en eller anden form for terapeut også – men det kan altså på grund af sproget, først være når vi kommer til Danmark til sommer.

Nu er det så at jeg meget gerne vil høre dit råd til hvordan vi kommer videre herfra på den bedst mulige måde? Skal jeg fx lade hende beholde bleen herhjemme og i skolen, eller lade hende holde sig med enkelte uheld? Og hvad vil du råde mig til omkring min egen attitude omkring det - at være meget begejsret og forklarende eller lade være med at give det for megen opmærksomhed?

Med venlig hilsen
AM

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer