Svar: Afføring om natten
21. maj 2013
Alder:
4 år, 6 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres dreng har afføring tidlig morgen og hvis han vækkes og kommer op i god tid om morgenen, så er der ingen problemer, så har han afføring på toilettet, men hvis han f.eks. i weekenden sover længe, så går det galt - han mærker ikke afføringstrangen, når han sover og ender så med at lave i bleen, og det er naturligvis ikke rart for ham.
Du fortæller at han i øvrigt er renlig og ikke har problemer med afføring i løbet af dagen og det er godt. Nogle børn har jo problemer med afføring og hvis det er tilfældet, så vil det være en god idé at I drøfter det med jeres læge eller kontakter en børneinkontinensklinik. De kan også hjælpe jer i forhold til behovet for ble om natten og ufrivillig natlig vandladning. Jeg ved at du tidligere har skrevet til mig omkring nattevæderi og jeg vil foreslå jer, at I kontakter VIBU (Videns- og praksiscenter for inkontinens hos børn og unge), der hører til på Rigshospitalet. Jeg tænker at det vil være rigtig godt at tale med jer med nogen der arbejder professionelt med netop disse problemstillinger, så I (og jeres drenge) får bedst råd og hjælp.
Du har ganske givet ret i at man måske kan flytte tidspunktet for hvornår han har afføring. Og jeg tænker at det måske handler om hvad han spiser og hvordan hans kost er sammensat. Ved at ændre på kosten, vil I måske opleve at afføringsmønsteret ændrer sig. Det kan være at give flere eller færre fibre. Eller at han skal indtage mere væske i løbet af dagen.
Det kan også være at I ved at være særligt opmærksomme på toiletbesøg og at bruge tid på toilettet f.eks. om aftenen kan vænne ham til at have afføring der. Læg mærke til om han nogle gange klager over mavesmerter eller har luft i maven, klager over at maven virker oppustet - det kan være tegn på at han skal hjælpes på toilettet og prøve at se om ikke han kan komme af med sin afføring. Måske går han nogle gange og holder sig, hvor han egentlig godt kan komme af med afføringen, men om natten slapper han af i sine tarme og så kommer afføringen der - så hvis han kan hjælpes til at toilettræne i forhold til afføring om dagen, så vil det måske hjælpe ham.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, men som sagt tænker jeg at I bør kontakte en børneinkontinensklinik, som er vant til at arbejde med børn der har problemer med både vandladning og afføring - de vil kunne rådgive og hjælpe jer bedst. Jeg skal sende dig et link :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske