Svar: Den ble
24. april 2013
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Det lyder som en rigtig god idé at udnytte sommeren og netop muligheden for at gå uden ble. Fordelen ved at tage bleen af ham er, at han så mærker tydeligt, når han tisser og derfor får fornemmelsen for, hvad signaler det er han skal mærke efter og reagere på. Og samtidig kan I så hjælpe ham med at nå toilettet i tide.
Nogle gange hjælper det at synge sangen "mor, jeg skal tisse ..." og så løbe hurtigt til toilettet imens man synger "... skynd dig, skynd dig, ellers går det galt" osv.
Det vil også være en rigtig god idé fortsat at have faste toilettider - lige nu gerne morgen og aften, så det er det første han gør ,når han står op og det sidste han gør, inden han kommer i seng (eller i forbindelse med aftenbadet) og I må også meget gerne indføre fast rutine omkring toiletbesøg inden I kører hjemmefra om eftermiddagen eller lignende, hvis I skal ud at handle, besøge bedsteforældre osv. Og så er det vigtigt at I er konsekvente omkring det og jeg synes I skal tale med ham om at I nu vil hjælpe ham med at blive renlig, så han også selv er med i det projekt og har lyst til at indgå i et samarbejde omkring det.
Det kan være udmærket at forklare ham at det er tid til at lære dette nu, at I ved at det er svært, men at I vil hjælpe ham. Og også gerne sige, at nogle gange vil der ske uheld og det er okay, andre gange vil det lykkes og tilsidst lærer han det. I gør det sammen, det er et samarbejde. Nogle børn har glæde af at få at vide at de har en drilleblære. En lille pose med tis, som driller - så nogle gange tisser den i bukserne og nogle gange vil den ikke tisse, selvom man sidder på toilettet - men at I sammen vil hjælpe den til at lære hvordan man gør. Det at tale om drilleblæren kan fjerne den skyldfølelse som mange børn har, når de ikke kan leve op til kravene om renlighed og derfor bliver kede af det eller trækker sig og ikke virker interesseret, fordi det er for svært ...
Og ja - nogle gange kan belønningssystem også komme på tale. Dette dog ofte som det der skal til for lige at komme over sidste hurdle. Det kan være for at få barnet til at prioritere toiletbesøg og ikke "glemme at skulle tisse, fordi barnet er optaget af leg". Et belønningssystem kan være et klistermærke eller lignende, der sættes på et stykke papir og når papiret er fyldt, så udløser det en biograftur eller lignende, som barnet rigtig gerne vil - så der på den måde er en gulerod.
Med hensyn til afføring, så er det en rigtig god idé at I hjælper ham med at presse og se om han kan "prutte", når han sidder på toilettet. For mange børn er prutter noget af det sjoveste og hvis man kan prutte på toilettet, så er det skægt og netop når han prøver at prutte, så presser han og vil så mærke hvis der er lidt afføring på vej - og kommer der afføring så er det en succes og han kommer over den hurdle det ofte er at give slip på dette.
Børn vil ofte blive renlige med vandladning for afføring, men det vil være rigtig fint at forsøge at hjælpe ham med at presse på toilettet, når I alligevel træner at han tisser på toilettet, så afføringen bliver ligeså naturlig for ham.
I kan med fordel også læse bøger om hvordan han fungerer og hvordan maden og det han drikker kommer ud som afføring og tis - så han oplever at det er helt naturligt og ikke noget at være utryg ved :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske