Brev:
Nægter at spise
25. april 2013
Alder:
3 mdr.
Nægter at spise
Kære Helen.
Igennem den sidste måned har vi haft lidt udfordringer på spisefronten, som er eskaleret den sidste uges tid.
Min datter er blevet ammet fuldt ud siden fødslen. De første par dage efter fødslen var hun indlagt på neonatalafdelingen, og derfor måtte vi kontakte en privat ammerådgiver, da vi blev udskrevet, men derefter fungerede amningen uden problemer og hun var glad og god til at spise.
Ved fødslen vejede hun 3464 gram. Ved 5 ugers undersøgelsen 4,8 kg.
For omkring en måned tid siden begyndte hun at græde, når hun blev lagt til brystet - ikke hver gang, men ofte. Jeg har været frustreret over dette, men tænkt det var en fase. Omkring samtidig med at dette startede begyndte hun at sutte meget på fingrene og legetøj, ligesom hun er begyndt at savle rigtig meget.
I sidste uge fik jeg hende vejet, da jeg synes hun spiste mindre og mindre. Hun vejer nu 5,3 kg. og vi blev derfor indlagt på sygehuset for at se, om der var noget fysisk galt med hende. Det var der ikke og vi afviste at være indlagt, for synes det var mere optimalt at få hende hjem, hvor der var ro. Dog går vi til kiropraktor, da hun har problemer med venstre skulder, men det virker ikke til, at dette er grunden til, at hun ikke vil spise.
Jeg har masser af mælk, så det er heller ikke problemet,
De sidste 5-6 dage har vi forsøgt at give hende flaske med både mit mælk og erstatning, men det har ikke ændret noget - så det virker ikke til, at det er fordi hun ikke vil brystet. Hun er nu begyndt at spise omkring hver 5. time, men jeg tilbyder hende mad efter 3 timer, så igen efter 4 timer osv. Når det lykkedes at få hende til at spise er det typisk efter en lur. Nogle gange tager jeg hende op, når hun vågner efter 20-40 minutters lur, og så vil hun spise, men det ødelægger jo hendes lure. Om natten spiser hun også hver 5. time, her vågner hun selv og tager uden problemer brystet.
Samlet sover hun fint, ikke for meget og ikke for lidt, er glad når hun vågner, og er godt med motorisk mm. Hun er meget nysgerrig og det virker som om hun tit hellere vil kigge rundt og pludre end spise.
Jeg er meget frustreret og sundhedsplejersken er inde over, men vil alligevel gerne høre hvad du siger til det hele. Sundhedsplejersken har ikke kunne bidrage med så meget, andet end at jeg kun skal tilbyde mad hver 3. time, og lægerne truer bare med sondemad, hvilket jeg ikke synes er en løsning.
Jeg er bange for, at jeg presser hende for meget, da jeg ikke vil påføre hende en spiseforstyrrelse eller lignende, omvendt er det jo vigtigt at hun får noget mad.
Jeg har haft mange tanker; kan det være tænder, min menstruation på vej, udviklingsspring... Men nu har det stået på en måneds tid, så det giver ingen mening. Og hun smager ikke engang på mælken inden hun afviser det. Har du nogle råd?
På forhånd tak.