Nægter at spise

25. april 2013

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Nægter at spise

Kære Helen.

Igennem den sidste måned har vi haft lidt udfordringer på spisefronten, som er eskaleret den sidste uges tid.

Min datter er blevet ammet fuldt ud siden fødslen. De første par dage efter fødslen var hun indlagt på neonatalafdelingen, og derfor måtte vi kontakte en privat ammerådgiver, da vi blev udskrevet, men derefter fungerede amningen uden problemer og hun var glad og god til at spise.

Ved fødslen vejede hun 3464 gram. Ved 5 ugers undersøgelsen 4,8 kg.

For omkring en måned tid siden begyndte hun at græde, når hun blev lagt til brystet - ikke hver gang, men ofte. Jeg har været frustreret over dette, men tænkt det var en fase. Omkring samtidig med at dette startede begyndte hun at sutte meget på fingrene og legetøj, ligesom hun er begyndt at savle rigtig meget.

I sidste uge fik jeg hende vejet, da jeg synes hun spiste mindre og mindre. Hun vejer nu 5,3 kg. og vi blev derfor indlagt på sygehuset for at se, om der var noget fysisk galt med hende. Det var der ikke og vi afviste at være indlagt, for synes det var mere optimalt at få hende hjem, hvor der var ro. Dog går vi til kiropraktor, da hun har problemer med venstre skulder, men det virker ikke til, at dette er grunden til, at hun ikke vil spise.

Jeg har masser af mælk, så det er heller ikke problemet,

De sidste 5-6 dage har vi forsøgt at give hende flaske med både mit mælk og erstatning, men det har ikke ...

Annonce

... ændret noget - så det virker ikke til, at det er fordi hun ikke vil brystet. Hun er nu begyndt at spise omkring hver 5. time, men jeg tilbyder hende mad efter 3 timer, så igen efter 4 timer osv. Når det lykkedes at få hende til at spise er det typisk efter en lur. Nogle gange tager jeg hende op, når hun vågner efter 20-40 minutters lur, og så vil hun spise, men det ødelægger jo hendes lure. Om natten spiser hun også hver 5. time, her vågner hun selv og tager uden problemer brystet.

Samlet sover hun fint, ikke for meget og ikke for lidt, er glad når hun vågner, og er godt med motorisk mm. Hun er meget nysgerrig og det virker som om hun tit hellere vil kigge rundt og pludre end spise.

Jeg er meget frustreret og sundhedsplejersken er inde over, men vil alligevel gerne høre hvad du siger til det hele. Sundhedsplejersken har ikke kunne bidrage med så meget, andet end at jeg kun skal tilbyde mad hver 3. time, og lægerne truer bare med sondemad, hvilket jeg ikke synes er en løsning.

Jeg er bange for, at jeg presser hende for meget, da jeg ikke vil påføre hende en spiseforstyrrelse eller lignende, omvendt er det jo vigtigt at hun får noget mad.

Jeg har haft mange tanker; kan det være tænder, min menstruation på vej, udviklingsspring... Men nu har det stået på en måneds tid, så det giver ingen mening. Og hun smager ikke engang på mælken inden hun afviser det. Har du nogle råd?

På forhånd tak.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.