Svar: Farvel natble

17. april 2013

Kategori:
Alder:
4 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Og hvor dejligt at høre at I har haft held med at indføre faste toilettider - faktisk lyder det som om at I skal prøve at komme tilbage til dette.

Nogle gange sker det, at barnet føler sig meget stor og til at have fuld styring og kontrol - og det er naturligvis rigtig dejligt, men når man leger rigtig godt og er optaget af andet spændende, så kan man godt overhøre kroppens signaler om at skulle tisse og derfor "glemme" at gå på toilettet. Og derfor er det en rigtig god idé at I igen indføre faste toilettider dagen igennem - "kom, vi skal lige ud at tisse inden vi kører op for at handle", "kom, vi går lige ud og tisser inden vi løber ud for at lege", "du skal lige gå på toilettet, før du spiser" eller lignende. Så det sker som noget helt naturligt og som en regel der gælder for jer alle.

Med hensyn til at stå op og tisse, så er det jo noget mange drenge nyder og hos jer lyder det ikke problematisk. Det der ofte kan være udfordringen er, at drengen kan have svært ved at tømme blæren helt, når han står op og derfor får sværere ved at holde sig efterfølgende. Men jeres dreng lyder ikke til at have dette problem .. så hvis han lige nu synes det er sjovere at tisse, fordi han kan stå op, så lad ham gøre det - det vigtigste er at han tisser. Modsat, så skal du naturligvis sikre dig at uheldende netop ikke sker, fordi han står op og tisser, og i givet fald så opfodre ham til at sidde ned og tisse ...

Det er helt normalt at børn bliver renlige om dagen før de er det om natten og mange børn vil have brug for natbleen længe. Det er ikke noget man gør noget ved før barnet er i skolealderen ... Du må dog gerne hjælpe ham og hos ...

Annonce

... jer kunne det måske være en hjælp, hvis du kunne følge ham på toilettet sen aften, før du selv går i seng. Tage ham op af sengen f.eks. sige "kom vi skal lige ud og tisse", følge ham ud og sætte ham på toilettet og lade ham tisse af og derefter følge ham tilbage i seng, hvorefter han så måske vil kunne sove hele natten igennem og holde sig tør.

Denne metode skal dog kun bruges, hvis han selv er indstillet på det og har det okay med at blive vækket og fulgt på toilettet. Hvis han hellere vil sove og tydeligt har brug for "bare" at sove videre, så skal du naturligvis lade ham sove. Så kommer evnen til at holde sig om natten med tiden.

At kunne holde sig om natten afhænger af flere ting - blandt andet af hans produktion af ADH - antidiuretisk hormon. Dette hormon udskilles fra hjernen, når man sover for at nedsætte urinproduktionen om natten. Og nogle børn er lidt senere til at udvikle evne til at producere nok af hormonet, og derfor tisser de i sengen om natten. Det er ikke noget man kan træne - men det skal have lov at have sin tid.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Mange børn lider af det der kaldes ufrivillig natlig vandladning og det er arveligt. Hvis en af forældrene har haft problemet som barn, vil der være ca 40% risiko for, at barnet også får det. Hvis begge forældre har haft problemer med at tisse i sengen om natten, forøges risikoen til omkring 70%. Der er ikke noget i vejen med barnet og det skyldes ikke at barnet er dovent, uartigt eller har følelsesmæssige problemer. Og ingen børn tisser i sengen med vilje. Du kan evt. læse mere på drynites.dk

Så giv også jeres dreng tid og pres ham ikke unødigt til at slippe natbleen, hvis ikke han er helt parat :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte