Svar: Svært ved at komme af med sin afføring
22. februar 2013
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev - det er godt I skriver, for det er naturligvis synd for jeres lille dreng, at han skal have så svært ved at komme af med afføringen.
Rigtig mange børn får problemer med afføring i 2 års alderen og forklaringerne er flere:
Man ved at der sker nogle fysiologiske ændringer i tarmen i 2 års alderen og det kan naturligt spille ind.
Børn i denne alder skal ofte huskes på at drikke lidt ekstra i løbet af dagen, så man sikrer sig at de ikke mangler væske og derfor får hård mave.
Børn i denne alder spiser ofte selektivt, visse fødevarer vælges fra og det er vigtigt at spise varieret, for at holde maven igang naturligt.
Børn i denne alder begynder naturligt at få en interesse for deres vandladning og afføring, for kroppen i det hele taget, at der er forskel på piger og drenge osv. Og mange børn vil naturligt også finde ud af at de kommer noget ud af numsen. Nogle børn synes det er spændende, men også lidt skræmmende og de bryder sig ikke om at have afføring, de ser det som en del af sig selv og vil ikke give slip på det.
De bliver på samme måde meget opmærksomme, hvis de f.eks. har fået en lille rift, hvis numsen er rød eller irriteret og de begynder at koble tingene sammen. Det betyder at de holder sig, for det er ikke rart at have afføring og netop derfor kommer ofte en ond cirkel, hvor barnet holder igen, afføringen bliver hårdere og det er sværere for barnet at komme af med, så barnet holder sig mere og mere og problemerne bliver forstærket ...
Og så er der også børn der f.eks. får en streptokokinfektion omkring anus - det hedder en perianal streptokokinfektion - , som gør ondt, barnet holder sig og problemet bliver værre. Det kunne måske være en idé at drøfte dette med jeres læge, for at jeres dreng kan blive behandlet. I skriver at han har rød numse og hvis I kan se en skarpt afgrænset rødme omkring endetarmen og evt. også se sårdannelse eller betændelse, så kan det være en streptokokiinfektion. Lægen kan pode for at se om det er tilfældet og det behandles med antibiotika.
Det er rigtig godt at I nu giver jeres dreng movicol, så han kan komme af med afføringen uden at opleve det ubehageligt. Og det er vigtigt at I også forsøger at holde maven igang naturligt via mad og drikke.
Nogle gange kan det hjælpe ham, hvis han kan sidde med benene bukket. Hvis han således skal sidde på toilettet på et toiletsæde, så kan det være en god idé at I sidder foran ham og lader ham hvile med fødderne på jeres lår imens han presser - og I kan så samtidig betrygge og berolige. Laver han i bleen, så kan det nogle gange hjælpe at lade ham sidde med benene bukket og uden støtte under numsen, som hvis man skulle lave i skoven ... Det lyder som om at I skal prøve at undgå at løfte ham, da han ikke bryder sig om dette. Prøv i stedet om I kan hjælpe ham, støtte og opmuntre, uden at han behøver blive løftet, men så han stadig føler at det er ham, der har styr og kontrol over tingene.
Det vil også være en rigtig god idé at læse bøger om emnet - både renlighed og det at gå på toilettet, men også gerne læse om afføring hos både mennesker og dyr, så det bliver så naturligt som muligt. Der findes f.eks. bogen "Muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved". Der er også bogen "Må jeg kikke i din ble?". Det er en lille billedbog, der handler om en mus, som kikker i alle de andre dyrs bleer.
Jeg håber I kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske