Brev:
Svært ved at komme af med sin afføring
22. februar 2013
Alder:
2 år, 4 mdr.
Svært ved at komme af med sin afføring
Kære Helen
Vi skriver til dig ang. vores dejlige dreng på 2 år og 4 mdr. Han er en dejlig og aktiv dreng, der elsker at løbe, hoppe og lege. Sprogligt udvikler han sig også meget for tiden. Det er så hyggeligt og dejligt at følge hans udvikling.
Men han har rigtig svært ved at komme med sin afføring. Det er en kamp hver gang og vi er i tvivl om, hvad årsagen er og hvordan vi skal hjælpe ham bedst muligt. Hans afføring er ikke hård.
Da han var yngre var det ikke et problem for ham. Det startede omkring september/oktobermåned. Det var ikke så slemt i starten, som vi synes det er nu. Og der har også være perioder, hvor det ikke har virket så svært for ham.
De seneste måneder har det dog ofte været svært for ham at komme af med noget. Det ender derfor med at der kommer lidt ud ad gangen og vi derfor blive nødt til at skifte ham ofte, hvilket så resulterer i rød numse og dermed ubehag hos ham. Det er rigtig synd.
Vi har været til læge med ham og er blevet enige om, at prøve at give ham movicol junior for at se om det ikke kunne hjælpe ham. Og på den måde også finde ud af om det skyldes hård mave.
Vi har talt om, om det er fordi han er bange for at skulle af med noget. Det er som om han presser alt hvad han kan og bliver helt varm og svedig, samtidig med at han står med samlede ben og holder igen.
Når han igennem længere tid har prøvet at komme af med noget, men det ikke er lykkedes, så har vi nogle gange prøvet at hjælpe ham ved at løfte ham op og holde ham på et måde, så det måske er nemmere for ham at komme af med det. Vi beroliger ham og holder ham ind til os og de gange kommer han så af med noget. Men han bliver meget utilfreds, ked af det og vil ikke have det. Derfor synes vi selvfølgelig heller ikke, at det er løsningen. Det er bare så hårdt at se ham kæmpe sådan med det - specielt når det står på over flere dage, og han får rød numse og det begynder at gøre ondt på ham.
Han vil tydeligvis ikke have at vi løfter ham op, når han er igang med at presse, derfor er vi også stoppet med det, men vi er i tvivl, om vi alligevel skal gøre det, da vi kan se at det hjælper ham med at komme af med det.
Vi har netop købt et toiletsæde, da han er begyndt at vise lidt interesse for at komme på toilettet. Men det er stadig kun lidt og vi går stille og roligt frem - vi tager det kun frem, når han selv viser interesse for det og gerne vil prøve.
Det fylder rigtig meget hos os, da vi synes, det er så synd for ham. Derfor håber vi, at du har et godt råd til, hvordan vi tackler situationen, når han skal af med noget, hvordan vi hjælper ham bedst muligt og at du måske har et bud på, hvad årsagen kan være? Og hvordan vi kan hjælpe ham?
Han spiser fint og varieret, får havregryn til morgenmad, er glad for at få rugbrød og drikker kun vand. Tidligere fik han ofte mælk, men vi blev foreslået at tage det væk fra hans kost. Så nu får han kun mælk til sine havregryn og er fint tilfreds med det.
På forhånd tak for dit svar.
Mange hilsner
fra os