Svært ved at komme af med sin afføring

22. februar 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Svært ved at komme af med sin afføring

Kære Helen

Vi skriver til dig ang. vores dejlige dreng på 2 år og 4 mdr. Han er en dejlig og aktiv dreng, der elsker at løbe, hoppe og lege. Sprogligt udvikler han sig også meget for tiden. Det er så hyggeligt og dejligt at følge hans udvikling.
Men han har rigtig svært ved at komme med sin afføring. Det er en kamp hver gang og vi er i tvivl om, hvad årsagen er og hvordan vi skal hjælpe ham bedst muligt. Hans afføring er ikke hård.

Da han var yngre var det ikke et problem for ham. Det startede omkring september/oktobermåned. Det var ikke så slemt i starten, som vi synes det er nu. Og der har også være perioder, hvor det ikke har virket så svært for ham.
De seneste måneder har det dog ofte været svært for ham at komme af med noget. Det ender derfor med at der kommer lidt ud ad gangen og vi derfor blive nødt til at skifte ham ofte, hvilket så resulterer i rød numse og dermed ubehag hos ham. Det er rigtig synd.

Vi har været til læge med ham og er blevet enige om, at prøve at give ham movicol junior for at se om det ikke kunne hjælpe ham. Og på den måde også finde ud af om det skyldes hård mave.

Vi har talt om, om det er fordi han er bange for at skulle af med noget. Det er som om han presser alt hvad han kan og bliver helt varm og svedig, samtidig med at han står med samlede ben og holder igen.

Når han igennem længere tid har prøvet at komme af med noget, men det ikke er lykkedes, så har vi nogle gange prøvet at hjælpe ham ved at løfte ham op og holde ham på et ...

Annonce

... måde, så det måske er nemmere for ham at komme af med det. Vi beroliger ham og holder ham ind til os og de gange kommer han så af med noget. Men han bliver meget utilfreds, ked af det og vil ikke have det. Derfor synes vi selvfølgelig heller ikke, at det er løsningen. Det er bare så hårdt at se ham kæmpe sådan med det - specielt når det står på over flere dage, og han får rød numse og det begynder at gøre ondt på ham.

Han vil tydeligvis ikke have at vi løfter ham op, når han er igang med at presse, derfor er vi også stoppet med det, men vi er i tvivl, om vi alligevel skal gøre det, da vi kan se at det hjælper ham med at komme af med det.

Vi har netop købt et toiletsæde, da han er begyndt at vise lidt interesse for at komme på toilettet. Men det er stadig kun lidt og vi går stille og roligt frem - vi tager det kun frem, når han selv viser interesse for det og gerne vil prøve.

Det fylder rigtig meget hos os, da vi synes, det er så synd for ham. Derfor håber vi, at du har et godt råd til, hvordan vi tackler situationen, når han skal af med noget, hvordan vi hjælper ham bedst muligt og at du måske har et bud på, hvad årsagen kan være? Og hvordan vi kan hjælpe ham?

Han spiser fint og varieret, får havregryn til morgenmad, er glad for at få rugbrød og drikker kun vand. Tidligere fik han ofte mælk, men vi blev foreslået at tage det væk fra hans kost. Så nu får han kun mælk til sine havregryn og er fint tilfreds med det.

På forhånd tak for dit svar.

Mange hilsner
fra os

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder