Spiser hver anden time natten lang, må man skære ned på amningen i den alder?

22. februar 2013

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Spiser hver anden time natten lang, må man skære ned på amningen i den alder?

Kære Helen.

Mathilde på 6 mdr har de sidste tre måneder ville spise (ammes) hver anden time hele natten igennem. Jeg havde troet og håbet, at når grøden var kørt ordentligt ind, så ville de natlige amninger aftage, men det er som om hun bare vil spise mere og mere om natten. Jeg er ved at være desperat efter noget mere sammenhængende nattesøvn, men er også meget i tvivl, om det er ok at skære ned på amningerne i hendes alder.

Hendes dagsrytme ser nogenlunde sådanne ud:

Vågner kl 6 og bliver ammet. Får tøj på og leger i ca 45 min så er hun træt igen.
7.30 -8.00 sover første lur.
8.00 spiser hun sin første portion grød (ca 1,5 dl) med vand til
Kl ca 9.45 ammer jeg hende og hun sover herefter en lur på en time til halvanden.
Kl 11.30 får hun en portion grød eller mos med vand til (ca 1,5 dl)
Kl 13 ammer jeg hende og hun sover middagslur i 1-2 timer
Kl ca 15 tilbyder jeg hende lidt frugtmos men det er hun ikke så vild med. Hvis hun virker sulten ammer jeg hende.
Sover en lur igen på 30 min inden kl 18. Herefter får hun mos med vand til.

Kl 20 ammer jeg hende til natten og hun sover ca 20.30.

Hun sover som regel fint indtil kl 23, hvor hun vågner første gang og vil spise. Herefter kan hun vågne hver eller hver anden time indtil kl 6 næste morgen. Vi har prøvet at give hende sutten, vugget hende, givet hende vand, men hun vil bare ammes, og spiser meget intensivt hos mig i 5-10 min (10 min amning er længe for hende om dagen). På et tidspunkt trækker hun hovedet væk fra brystet og når jeg giver hende sutten, falder hun i søvn igen. Derfor føler jeg ikke, at hun bruger mig som sut, men faktisk spiser af sult.

Mathilde har aldrig været super god til at sove lange lurer, og skal ofte hjælpes videre i søvnen om dagen, men der er også dage hvor hun nemt kan sove 3-4 timer i træk, og der derfor kan gå op til 5 timer imellem, at hun spiser. Derfor ...

Annonce

... har jeg lidt på fornemmelsen, at det er blevet en dårlig vane for hende om natten, også fordi hun vågner på præcise klokkeslæt uanset hvad tid hun er kommet i seng.

Jeg har læst din bog om søvn, og set din dvd, og synes der er mange gode råd at hente. Jeg er bare i tvivl om, hvor meget jeg kan forvente at skære væk af hendes amning om natten med den alder hun har nu, og i forhold til den mængde mad hun spiser om dagen. Jeg har prøvet utallige gange om natten at lægge hende til brystet, talt til ti og derefter givet hende sutten. Brokker hun sig, lægger jeg hende til igen og starter forfar. Ofte synes jeg bare, at det ender med, at hun jo alligevel når at spise sig mæt, fordi hun bliver ved med at brokke sig over at få sutten. Findes der andre metoder? Min mand vil også gerne tage hende om natten og efter 30-45 min med gråd falder hun da også i søvn igen, men er det den rigtige måde at gøre det på? Er det ok, at vi bestemmer at hun ikke må spise mellem midnat og 06 om morgenen eller er det for hårdt for hende?

Hun har den sidste måned sovet på eget værelse, da vi ville tjekke, om hun evt. vågnede om natten pga. os, men hendes søvn er total den samme uanset hvor hun sover. Hun falder fint selv i søvn i sengen om aftenen (nogle gange sidder vi og vugger hende i sengen), så jeg har ikke nogen fornemmelse af, at hun er utryg ved sengen eller rummet.

Hvor gammel skal hun være for at jeg helt kan stoppe med at amme hende om natten? Hun vil ikke tage flaske, så erstatning eller vælling er heller ikke en løsning.

Ser meget frem til dit svar, da jeg efterhånden synes vi har prøvet alt, læst alle bøger og søgt al den viden vi kunne - uden at noget har virket. Jeg mangler en form for bekræftelse på, at det vi gør også er det rigtige, samt hvilken metode der er vejen frem mod bedre søvn.

Hilsen en træt mor der ikke har sovet tre sammenhængende timer i 3 måneder!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder