Brev:
Spiser hver anden time natten lang, må man skære ned på amningen i den alder?
22. februar 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Helen.
Mathilde på 6 mdr har de sidste tre måneder ville spise (ammes) hver anden time hele natten igennem. Jeg havde troet og håbet, at når grøden var kørt ordentligt ind, så ville de natlige amninger aftage, men det er som om hun bare vil spise mere og mere om natten. Jeg er ved at være desperat efter noget mere sammenhængende nattesøvn, men er også meget i tvivl, om det er ok at skære ned på amningerne i hendes alder.
Hendes dagsrytme ser nogenlunde sådanne ud:
Vågner kl 6 og bliver ammet. Får tøj på og leger i ca 45 min så er hun træt igen.
7.30 -8.00 sover første lur.
8.00 spiser hun sin første portion grød (ca 1,5 dl) med vand til
Kl ca 9.45 ammer jeg hende og hun sover herefter en lur på en time til halvanden.
Kl 11.30 får hun en portion grød eller mos med vand til (ca 1,5 dl)
Kl 13 ammer jeg hende og hun sover middagslur i 1-2 timer
Kl ca 15 tilbyder jeg hende lidt frugtmos men det er hun ikke så vild med. Hvis hun virker sulten ammer jeg hende.
Sover en lur igen på 30 min inden kl 18. Herefter får hun mos med vand til.
Kl 20 ammer jeg hende til natten og hun sover ca 20.30.
Hun sover som regel fint indtil kl 23, hvor hun vågner første gang og vil spise. Herefter kan hun vågne hver eller hver anden time indtil kl 6 næste morgen. Vi har prøvet at give hende sutten, vugget hende, givet hende vand, men hun vil bare ammes, og spiser meget intensivt hos mig i 5-10 min (10 min amning er længe for hende om dagen). På et tidspunkt trækker hun hovedet væk fra brystet og når jeg giver hende sutten, falder hun i søvn igen. Derfor føler jeg ikke, at hun bruger mig som sut, men faktisk spiser af sult.
Mathilde har aldrig været super god til at sove lange lurer, og skal ofte hjælpes videre i søvnen om dagen, men der er også dage hvor hun nemt kan sove 3-4 timer i træk, og der derfor kan gå op til 5 timer imellem, at hun spiser. Derfor har jeg lidt på fornemmelsen, at det er blevet en dårlig vane for hende om natten, også fordi hun vågner på præcise klokkeslæt uanset hvad tid hun er kommet i seng.
Jeg har læst din bog om søvn, og set din dvd, og synes der er mange gode råd at hente. Jeg er bare i tvivl om, hvor meget jeg kan forvente at skære væk af hendes amning om natten med den alder hun har nu, og i forhold til den mængde mad hun spiser om dagen. Jeg har prøvet utallige gange om natten at lægge hende til brystet, talt til ti og derefter givet hende sutten. Brokker hun sig, lægger jeg hende til igen og starter forfar. Ofte synes jeg bare, at det ender med, at hun jo alligevel når at spise sig mæt, fordi hun bliver ved med at brokke sig over at få sutten. Findes der andre metoder? Min mand vil også gerne tage hende om natten og efter 30-45 min med gråd falder hun da også i søvn igen, men er det den rigtige måde at gøre det på? Er det ok, at vi bestemmer at hun ikke må spise mellem midnat og 06 om morgenen eller er det for hårdt for hende?
Hun har den sidste måned sovet på eget værelse, da vi ville tjekke, om hun evt. vågnede om natten pga. os, men hendes søvn er total den samme uanset hvor hun sover. Hun falder fint selv i søvn i sengen om aftenen (nogle gange sidder vi og vugger hende i sengen), så jeg har ikke nogen fornemmelse af, at hun er utryg ved sengen eller rummet.
Hvor gammel skal hun være for at jeg helt kan stoppe med at amme hende om natten? Hun vil ikke tage flaske, så erstatning eller vælling er heller ikke en løsning.
Ser meget frem til dit svar, da jeg efterhånden synes vi har prøvet alt, læst alle bøger og søgt al den viden vi kunne - uden at noget har virket. Jeg mangler en form for bekræftelse på, at det vi gør også er det rigtige, samt hvilken metode der er vejen frem mod bedre søvn.
Hilsen en træt mor der ikke har sovet tre sammenhængende timer i 3 måneder!