Svar: Pottetræning
2. februar 2013
Alder:
16 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev :)
Når jeres datter bliver omkring 2½ år, så vil I sandsynligvis opleve, at hun begynder at vise de første tegn til at træne renlighed og de fleste børn bliver renlige i 3 års alderen. Først om dagen og senere om natten.
Det at blive renlig er en proces, som hun rent fysiologisk skal modnes til. Det styres af hormoner, hun skal fornemme vandladningstrang og hun skal kunne holde sig ind til hun når potte eller toilet - og det er rigtig svært og tager naturligt tid at blive klar til og tid at lære.
Et af de første tegn man kan lægge mærke til er om hun kan holde sig i mindst 3 timer af gangen. Hvis hun tisser hyppigere end dette, så er hun ikke klar til at træne renlighed.
Derudover så er det altid et godt tegn, hvis hun selv kommer og siger, at hun er klar til at smide bleen og at hun gerne vil prøve. Det er altid bedre, hvis det kan foregå i et samarbejde, hvor barnet selv virker motiveret. Når det er sagt, så går jeg dog ikke ind for at man fjerner bleen for hurtigt. Det er altid et nederlag at tisse eller lave i bukserne, hvor det er en succesoplevelse med en tør ble ... Derfor anbefaler jeg at man indfører faste toilettider i stedet, så hun netop får en oplevelse med at kunne og at bleen er tør.
Det er også sådan at renlighed har 3 faser:
I første fase kommer barnet og fortæller at det har tisset eller lavet og gerne vil have en ren ble på. Barnet er således opmærksom på at der kommer noget og at det ikke er rart.
I anden fase kommer barnet og siger "nu tisser jeg". Barnet er altså opmærksom på at det er nu det sker og bliver bevidst om følelsen af at skulle tisse, at have tissetrang.
I tredie fase når barnet at sige til lige inden "jeg skal tisse" og I skal så skynde jer på toilet eller potte, for at barnet kan nå det.
Mange børn vil naturligt når de er 1.5-2 år gamle begynde at få en interesse i hvordan de fungerer. De vil naturligt undersøge deres krop og øve deres spirende selvstændighed. De kan derfor godt "pille i numsen", tage deres ble af og nogle gange også synes det er sjovt med en potte, prøve at sidde på den osv. uden at det behøver betyde at de er klar til renlighed. Det kan sagtens være en spirende interesse for sig selv og egen krop, som er helt naturlig, men hvor barnet ikke skal have bleen af endnu, for barnet er ikke fysiologisk parat.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske