Svar: Grænser for toiletbesøg om natten
21. januar 2013
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - det er et rigtig fint spørgsmål du stiller :)
For det er naturligvis rigtig vigtigt at lytte og anerkende jeres datter og netop omkring renlighedstræning, så er I et eller andet sted nødt til at tro på det hun siger, lade hende komme på toilettet, når hun giver udtryk for at skulle. Det er bestemt ikke nogen god idé at give indtryk af at I ikke tror på hende eller lade hende fornemme at så må hun "bare tisse i sin ble". Det er netop vigtigt at det sker i et samarbejde, at I anerkender hende, at hun kan have tillid til jer og til at I vil hjælpe hende og bleen bruges blot som en sikkerhed ...
Men når det er sagt, så har hun også en alder, hvor hun naturligt prøver grænser og hvor hun jo er udmærket klar over, at når hun ligger i sin seng, så sidder I og hygger i stuen. Og hun vil naturligvis gerne være en del af det der foregår sammen med jer. Hun synes ikke det er rart at ligge på værelset alene og derfor kan hun naturligvis godt lave nogle afledningsmanøvre som "jeg skal tisse" eller "jeg er tørstig" eller smide bamsen, sutten eller lignende ud af sengen, for at I skal komme og give hende det. Netop fordi det hun søger er jer, jeres opmærksomhed og nærhed og følelsen af at hun ikke er alene.
Derfor er det rigtig vigtigt at I gør putningen så hyggelig som mulig, så det er en tid på dagen, som hun ser frem til og som hun nyder. Det kan være en god idé at hun her har jer for sig selv, uden lillesøster, så det er hendes tid alene - "dig og mig skat" og følelsen af at netop der bliver hun prioriteret. Det er naturligvis lettest, hvis begge I forældre er hjemme om aftenen.
Både voksne og børn kan have brug for to toiletbesøg kort tid efter hinanden og især når børn træner renlighed, kan blæren godt have svært ved at tømme sig optimalt og barnet kan derfor godt have brug for at gå to gange på toilettet - og det er okay. Når hun sidder på toilettet skal I opfordre hende til at slappe af og prøve at tisse så meget som muligt. Det er vigtigt at hun ikke hænger med armene i toiletsædet, men at hun sidder afslappet, så tømmes blæren bedre. Det er på samme måde en god idé, hvis hun kan have støtte til fødderne. Nogle gange hjælper det at tænde for vandhanen, - lyden af vand der løber kan gøre at hun tisser lettere ...
Hvis hun efter at have tisset godt af begynder at kræve toiletbesøg mere end to gange, så lyde det som en god idé at aflede hende lidt, f.eks. sige at I lige læser en historie og så må du prøve at se om hun glemmer det, bliver træt og sover, eller om hun bliver mere og mere irriteret og stadig insisterer på at skulle tisse. Hvis hun insisterer på at hun skal tisse, så skal I naturligvis følge hende på toilettet. Alternativet er jo at hun tisser i sengen og så bliver alle først kede af det og frustrerede:)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske