Brev:
Sen sovning
21. januar 2013
Alder:
2 år, 4 mdr.
Sen sovning
Kære Helen
Som lille var min ældste datter "signalstærk" og sov utroligt let og de første 3 mdr kun i min favn ifm. amning. Senere sov hun i barnevogn men kun når den trillede. Ved start i dagpleje begyndte hun endelig at tage lange lure om dagen men var stadig svær at putte om aftenen. Brystet blev skiftet ud med en flaske (ja - søvnassociation) men hun sov stadig utroligt let og vågnede ved mindste knirk.
Sidste forår fik min mand for alvor taget på at putte hende. Hun sover i vores soveværelse og vi lægger os med hende når hun skal sove. Han kunne gøre det på 15-30 minutter. Når jeg puttede ifm. at han var ude at rejse tog det 1-1,5t!! Jeg sagde ingenting men det var bare mere spændende at tumle rundt i sengen når jeg lå ved siden af. Lillesøster på 6 mdr sover også i soveværelset og jeg var spændt på om hun ville forstyrre storesøster men heldigvis ikke.
Nu har storesøsters søvn udviklet sig så hun sover når først hun sover. Hun vågner til lidt af sig selv i løbet af natten for lige at få sutten eller en arm at kramme fra nærmeste forælder men forstyrres ikke af os. Skønt!
Men søvntidspunktet er lidt en udfordring. Som os er hun b-menneske og det passer os fint at hun ikke vågner kl.5. Men vi ville gerne have hende til at sove lidt tidligere. Typisk bliver lyset slukket ca. kl.20.30 men de sidste par måneder er hun begyndt at ligge længe før hun falder i søvn også selvom hun var træt da vi gik op i seng. Den bliver ihf. 21, nogle gange 21.30 og nu hvor der også skal bruges tid på tisning er den nogle gange 22 (en enkelt gang 22.30) før hun sover. Hvis hun får lov bare at sove vågner hun normalt efter ca. 11 timer. Hun skal helst op kl.6.30 (eller senest 7) men mange gange kan det tage 15-30 min rigtigt at få hende vækket.
Da jeg er hjemme på barsel er der lidt mere tid så ofte ender det med at hun først står op 7.30. Men det går ikke når det bliver "hverdag" igen og der skal afleveres 2 børn. Vi som forældre vil også gerne have noget aften. Middagsluren er normalt ca. 13-15 i dagplejen, i weekenden variererer tidspunktet og er ofte kun 45 minutter (bortset fra når hun en sjælden gang tager 2 timer).
Når vi prøver at gå tidligere i seng virker det som om hun bare ligger og tumler rundt i sengen længere tid.
Og nu kom jeg til at tænke på at der snart kommer sommertid og så er vi yderligere 1 time for sent på den!!
Hvad vil du foreslå? Jeg har ikke opfattelsen af at hun bliver forstyrret af os eller lillesøster. Lillesøster er (7-9-13) forholdsvis nem at putte når bare der er nogenlunde ro. Storesøster ved ikke at vi nogle gange står op så det er ikke fordi hun vil deltage i aftenaktiviteter. Men mange gange meddeler hun at nu er hun færdig med at sove hvor vi så må fortælle at hun skal blive i sengen til det bliver morgen.
Hendes seng står op af vores med den ene side fjernet så hun er ikke "tvunget" til at blive i sengen men bliver der heldigvis de fleste gange.
Til info har vi tænkt at pigerne sammen kan flytte på eget værelse når lillesøster bliver gammel nok (1½/2/?). Lige nu har storesøster stadig brug for kontakten om natten og især jeg nyder det om morgenen i weekenderne når vi så hygger sammen.
Jeg tror ikke vores datter vil kunne vænnes til at sove kl.19/19.30 som visse andre børn men kl.20-20.30 ville være dejligt (selvom hun så ikke helt får de 11 timer til dagligt (da hun faldt i søvn ca. 20.30 vågnede hun ca. kl.7.30 i weekenderne når hun fik lov at sove).
Men hvis vi skal rykke hende frem er det så et spørgsmål om at gå i seng kl.20 en måned i træk og satse på at rytmen så på et tidspunkt passer med det?.
Håber du har nogle gode råd!