Grænser for toiletbesøg om natten

21. januar 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Grænser for toiletbesøg om natten

Hej Helen

Vores datter er begyndt på toilettræning, lidt affødt af at den ældste pige i dagplejen på knap 3år er blevet renlig og går på toilettet. Det sidste år har hun herhjemme bedt om at skulle holde i hånd, når hun skulle "prutte", så vi har ikke været i tvivl om hvornår det var. Jeg købte et juniorbræt til toilettet i efteråret for at være klar når interessen kom og før jul prøvede vi et par gange at løbe derud når hun var ved at prutte. De første gange nåede vi det ikke før det kom i bleen men så ligepludselig var der gevinst og nu har hun ikke "pruttet" i bleen siden et uheld i julen, da vi ikke lige var i nærheden. Så det er jo skønt! Det går mere langsomt med tissetræningen. Vi prøver at lave nogle "regler" - tisning når man står op, før man skal ud at lege, før bad og før sovning. Mange gange kommer der også noget, også selvom hun har sagt det er kommet i bleen. Men det er ikke så tit hun selv kommer og siger at nu skal hun tisse.

Jeg tænker at det vel kommer med øvelsen?

Indtil videre lader vi hende beholde bleen så hun ikke får en dårlig oplevelse med uheld. Har læst at det er bedst at fjerne den når hun når på toilettet stort set hver gang. Dagplejemoren har sagt at det kunne være fint at prøve at fjerne bleen i påsken hvor vi har en uges ferie.

Om dagen skal der overtales lidt når der skal tissetrænes. "Prutningen" går fint, der siger hun selv til de fleste gange eller også kan vi når at spørge hende når hun begynder at se "koncentreret" ud.

Vi prøver at finde en balancegang mellem at skabe nogle rutiner der skal følges selvom hun ikke lige har lyst (hvor vi nogle gange sætter hende på toilettet selvom hun ikke synes hun skal tisse - men bliver glad når der alligevel kommer noget nogle af gangene). Men samtidig uden at tvinge hende de gange hvor hun har for lidt overskud.

Det sværeste er imidlertid om aftenen. Hun kommer på toilettet inden hun skal i seng. Hun ser normalt en lille film (teletubbies e.l.) i sengen med en af os og får så vand i en sutteflaske (ja den skal også væk på et tidspunkt, men så længe det bare er vand, ser jeg det ikke som et problem og hun drikker heller ikke altid så ...

Annonce

... meget om dagen). Når hun så har ligget lidt og ikke kan falde i søvn selvom hun var træt så skal hun ofte på toilettet. Og mange gange kommer der faktisk noget (prut/tis). Denne toilettur hygger hun sig tydeligt med, sidder og synger e.l. og har ikke travlt med at skulle i seng igen. Når hun så har fået ble på igen og er kommet i seng beder hun ofte om at komme på toilettet igen med besked om athun skal tisse og prutte. Ca. 2 gange siden jul har der været noget men de andre gange ikke.

Vi har begge opfattelsen af at det primært er et ønske om at komme op igen. Men vi ved ikke helt hvordan vi skal håndtere det. Min mand synes vi skal lave en regel om at man kun kommer på toilettet én gang efter man er gået i seng. Jeg tænker at det sikkert ville dække toiletbehovet (det reelle) de fleste gange men bryder mig alligevel ikke om det.

1) Jeg synes ikke man kan "nægte" nogen at komme på toilettet selvom det er et barn der er vant til at lave i en ble.

2) Jeg synes vi fortæller vores datter at vi ikke stoler på hendes krops signaler, hvilket jeg tænker er uheldigt.

3) De gange hvor det er reelt nok vil hun kunne blive rigtigt frustreret over ikke at blive forstået.

Jeg synes selv det er irriterende med de mange natlige toiletforsøg der mest virker som afledningsmanøvrer - især hvis jeg er alene med både storesøster på 2 1/4 og lillesøster på 6mdr som ofte bliver forstyrret i sin putning når storesøster skal op. Har også overvejet om man kan sige at hun kun må være på toilettet i 5 min så det ikke trækker for længe ud. Men nogle gange sidder hun et par minutter før der kommer noget (5 min ville nok være nok men "må" man sætte tid på tisning??).

Hvad tænker du vi kan gøre? Jeg har tænkt at vi 2. gang om natten kan sige at hun lige skal vente 5 minutter (hun kan ikke klokken så vi kan "afgøre" hvornår der er gået 5 minutter) og hvis hun så virker frustreret lade tvivlen komme hende til gode og ellers satse på at hun glemmer det efter 10-15 min og falder i søvn. Udover at det er irriterende så betyder det også at hun kommer til at sove utroligt sent - men det tager jeg lige i et separat spørgsmål.

På forhånd tak for hjælpen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder