Svar: Renlighed - 3 år, 10 mdr.

23. november 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

I forhold til renlighed, så kan det være en god idé at få lægen til at tjekke, at jeres dreng ikke har blærebetændelse. Det kunne være en forklaring på, hvorfor han pludselig har svært ved at holde sig ...

Samtidig kan det, at I taler om at hans tis skal undersøges, også være med til at give ham en bevidsthed om, at du er lidt bekymret og ikke synes det er helt okay, at han går og tisser i bukserne - netop fordi han jo har været renlig og har klaret det rigtig godt, så er det vigtigt at han hører at du undrer dig lidt, når han pludselig ikke kan. I må på den måde gerne tale med ham om det, naturligvis uden at han føler sig forkert eller føler at der er noget galt med ham ...

Står han op og tisser? Det vil være en rigtig god idé at han sidder ned. Når han står op, så er der en risiko for at han ikke får tømt sin blære godt nok og at han derfor drypper i underbukserne.

Og ja - det kan naturligvis også spille ind at han er blevet storebror. Det er helt naturligt at større søskende kan "gå lidt tilbage i udvikling", når der kommer en lille ny i huset. De skal pludselig have hjælp til flere ting, også ting som de udmærket kunne klare før, de begynder at tisse i bukserne eller de begynder at kunne kontrollere deres vandlandning og afføring så meget, at hver gang mor leger med lillesøster, ammer eller andet, så lyder det fra badeværelset "jeg er fæææærdig" - en måde også at få kontakt på, at blive set på og mærke at mor og far stadig er der for mig og prioriterer mig ..:)

Det vil være rigtig godt at vise ham billeder, film osv. fra han var lille og sætte ord på ...

Annonce

... alt det dejlige der var ved ham, da han var en baby, så han hører at I taler om ham, ligesom I nu taler om lillesøster. Hvis hun f.eks. er igang med at kravle og øver sig i at komme op på alle fire, så fortæl om dengang han gjorde det samme, hvor sød han var, hvor sur han blev, når det var svært og hvor glade I var sammen med ham, da han lærte det ...

Og prøv så også at sætte ord på alt det gode der er ved ham nu, hvor han er blevet det ældre og kan så meget selv. Sæt ord på nogle af de skønne ting der er ved at have en stor dreng, alt det han har lært, alt det han kan og alt det han betyder for jer nu. Så han føler at han stadig har ligeså stor betydning, at han stadig er noget helt særligt, at ingen kan tage hans plads, netop fordi ingen er som ham. Han er jeres dreng, jeres dejlige dreng, og I ved slet ikke, hvad I skulle gøre, hvis I ikke havde ham.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og lige nu må I gerne hjælpe ham med tøjet osv. fordi han har brug for at mærke jeres støtte her - det er ikke her I skal tage diskussioner. Det hvor han skal hjælpe mere, er i familien. Det er f.eks. at tage med far op og vaske bil, eller være med til at dække bord, eller lave mad, eller være den der henter varerne der står på indkøbssedlen og putter dem i indkøbsvognen, når I handler sammen. Så han netop i disse situationer føler sig stor og tydeligt adskiller sig fra sin lillesøster. Der er rigtig magne ting han kan, netop fordi han har den alder han har og der er rigtig mange ting, hvor han har en vigtig rolle i jeres familie, hvor I viser at han er en hjælp og en stor glæde for jer ... :)

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder