Svar: Renlighed - 3 år, 10 mdr.
23. november 2012
Alder:
3 år, 10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
I forhold til renlighed, så kan det være en god idé at få lægen til at tjekke, at jeres dreng ikke har blærebetændelse. Det kunne være en forklaring på, hvorfor han pludselig har svært ved at holde sig ...
Samtidig kan det, at I taler om at hans tis skal undersøges, også være med til at give ham en bevidsthed om, at du er lidt bekymret og ikke synes det er helt okay, at han går og tisser i bukserne - netop fordi han jo har været renlig og har klaret det rigtig godt, så er det vigtigt at han hører at du undrer dig lidt, når han pludselig ikke kan. I må på den måde gerne tale med ham om det, naturligvis uden at han føler sig forkert eller føler at der er noget galt med ham ...
Står han op og tisser? Det vil være en rigtig god idé at han sidder ned. Når han står op, så er der en risiko for at han ikke får tømt sin blære godt nok og at han derfor drypper i underbukserne.
Og ja - det kan naturligvis også spille ind at han er blevet storebror. Det er helt naturligt at større søskende kan "gå lidt tilbage i udvikling", når der kommer en lille ny i huset. De skal pludselig have hjælp til flere ting, også ting som de udmærket kunne klare før, de begynder at tisse i bukserne eller de begynder at kunne kontrollere deres vandlandning og afføring så meget, at hver gang mor leger med lillesøster, ammer eller andet, så lyder det fra badeværelset "jeg er fæææærdig" - en måde også at få kontakt på, at blive set på og mærke at mor og far stadig er der for mig og prioriterer mig ..:)
Det vil være rigtig godt at vise ham billeder, film osv. fra han var lille og sætte ord på alt det dejlige der var ved ham, da han var en baby, så han hører at I taler om ham, ligesom I nu taler om lillesøster. Hvis hun f.eks. er igang med at kravle og øver sig i at komme op på alle fire, så fortæl om dengang han gjorde det samme, hvor sød han var, hvor sur han blev, når det var svært og hvor glade I var sammen med ham, da han lærte det ...
Og prøv så også at sætte ord på alt det gode der er ved ham nu, hvor han er blevet det ældre og kan så meget selv. Sæt ord på nogle af de skønne ting der er ved at have en stor dreng, alt det han har lært, alt det han kan og alt det han betyder for jer nu. Så han føler at han stadig har ligeså stor betydning, at han stadig er noget helt særligt, at ingen kan tage hans plads, netop fordi ingen er som ham. Han er jeres dreng, jeres dejlige dreng, og I ved slet ikke, hvad I skulle gøre, hvis I ikke havde ham.
Og lige nu må I gerne hjælpe ham med tøjet osv. fordi han har brug for at mærke jeres støtte her - det er ikke her I skal tage diskussioner. Det hvor han skal hjælpe mere, er i familien. Det er f.eks. at tage med far op og vaske bil, eller være med til at dække bord, eller lave mad, eller være den der henter varerne der står på indkøbssedlen og putter dem i indkøbsvognen, når I handler sammen. Så han netop i disse situationer føler sig stor og tydeligt adskiller sig fra sin lillesøster. Der er rigtig magne ting han kan, netop fordi han har den alder han har og der er rigtig mange ting, hvor han har en vigtig rolle i jeres familie, hvor I viser at han er en hjælp og en stor glæde for jer ... :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske