Svar: Tisser i bukserne
20. november 2012
Alder:
4 år, 4 mdr.
Kære Vaskekone
Tak for dit brev :) Og hvor dejligt at høre fra dig igen :)
Det er rigtig svært at vide, hvad der er det rigtige at gøre for jeres pige. Hun har jo faktisk været uden ble i 1 ½ år og derfor virker det helt forkert, at man skal igang med ble igen ... Modsat, så er det også uhensigtsmæssigt at hun tisser i bukserne og har og får vådt tøj flere gange dagligt, hvis ikke hun på nuværende tidspunkt har en blærebetændelse, så er der jo stor risiko for at hun får det ...
En evt. ble skal ikke bruges til at tisse i, men skal bruges som en sikkerhed og hun skal aldrig have at vide, at hun "bare kan tisse i bleen". Hun skal stadig følges på toilettet og have faste toilettider, præcis som hun har nu - bleen er en sikkerhed.
Det lyder som om at hun godt kan mærke, når hun skal tisse og det lyder også som om at hun godt kan holde sig i hvert fald 5 minutter og dermed nå ud på toilettet. Og måske ville hun have glæde af training pants i stedet for en ble. Training pants kan ikke holde til at hun tisser i bukserne, men de kan godt holde til, at der kommer lidt dryp, hvis hun så derefter skynder sig ud og tisser færdig på toilettet og måske vil hun godt være med til dette ...
Du skriver at I har talt med lægen om det og at der rent fysiologisk ikke burde være problemer - men jeg synes at 1½ års renlighedstræning uden nogen større ændring bør vurderes nærmere. Det kunne være at det skyldtes en overaktiv blære, manglende hormoner eller andet - og det kan jeres lille pige jo ikke gøre ved. Derfor vil det være rigtig synd, hvis I og børnehaven kræver noget, som hun rent faktisk ikke er parat til ...
Og derfor synes jeg faktisk at I, før I gør noget andet, bør kontakte Center for Børneinkontinens på Skejby Sygehus. Her kan du ringe og tale med en børneinkontinens sygeplejerske i telefontiden og de er specieluddannet til netop at rådgive i denne situation. Se borneinkontinens.dk
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske