Brev:
Soverytme
20. november 2012
Alder:
2 mdr.
Soverytme
Hej Helen
Jeg har brug for dit råd i forhold til mit barns soverytme og overtræthed. Han er 2.5 måned og har haft en lidt hård start med kejsersnit som gav ham nogle forskubbede nakkehvirvler og mange og lange grædeture. Efter nogle ture hos kiropraktor er alt nu godt igen og han er nu en glad lille en:o)
Men han sover ikke så meget om natten og bliver meget let overtræt. Han kan max være vågen 1 time af gangen, og hvis der lige går 10 min ekstra, græder han utrøsteligt og er svær at lægge til at sove. Det kan godt være lidt en udfordring, da vi også har en lille på 3 år. Men det er nærmest på klokkeslettet han skal lægges, og så går alt også fint. Han har også svært at kapere besøg eller når jeg er på besøg hos andre. Det er jeg kun når jeg skal i mødregruppe, at jeg besøger andre med ham, men han kan ikke finde ro og da han kun kan være vågen den time, så er det ofte kun kort tid jeg ender med at være i mødregruppen. Han er derudover også meget lydsensitiv og vågner af det mindste i løbet af dagen.
Angående rytme kan jeg lige beskrive vores dag (de dage jeg ikke skal aflevere og hente vores datter), så du kan få et indblik i den.
04.00 vågner og er vågen til kl. 5.00. Her pusles han også i og med han alligevel er vågen
05.00 lægges til at sove i sengen hos os og får flaske
05.30 sover
Kl. 6.30 vågner og vi ligger og hygger, pusles
7.30 sover til 8.30 i sengen
8.30 får flaske. Derefter pusles han
9.30 sover til 10.30 i slyngevuggen
10.30 pusles, bades, på legetæppe, hygger med ham
11.00 får flaske og puttes til middagslur i slyngevuggen. Her sover han til ca. kl. 14.00
14.00. pusles, legetæppe, hygger
15.00 -15.30 sover
15.30. Her er han meget urolig.
16.00 får flaske, men det er ikke altid han er rolig nok til at ville spise
16.15 lægges i slyngevuggen, hvor han vugges og synges for indtil han falder i søvn. det er den eneste måde der virker hvis vi vil undgå en halv times gråd. Så ligger han og klynker lidt i vuggen, men græder ikke.
Mellem 16.30-17.00 falder han i søvn. Her tager han det lange stræk og sover til kl. 22.00.
22.00 får flaske og lægges i sin lift.
01.00 får flaske og sover videre i liften
03.00 vågner og får flaske og sover videre i liften
Han spiser mellem 100 og 150 pr. måltid
Jeg vil høre om det er meget normalt og hvad man kan forvente for en på 2.5 måned eller om der er noget man kan gøre for at flytte hans lange stræk til om natten?
Og hvad angår overtræthed skal jeg fortsætte med at være meget hjemme, køre dagen meget struktureret, hvad angår søvn og ikke udsætte ham for så mange stimuli eller hvordan forholder jeg mig bedst til det?
Mange tak for hjælpen:o)