Soverytme

20. november 2012

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Soverytme

Hej Helen

Jeg har brug for dit råd i forhold til mit barns soverytme og overtræthed. Han er 2.5 måned og har haft en lidt hård start med kejsersnit som gav ham nogle forskubbede nakkehvirvler og mange og lange grædeture. Efter nogle ture hos kiropraktor er alt nu godt igen og han er nu en glad lille en:o)

Men han sover ikke så meget om natten og bliver meget let overtræt. Han kan max være vågen 1 time af gangen, og hvis der lige går 10 min ekstra, græder han utrøsteligt og er svær at lægge til at sove. Det kan godt være lidt en udfordring, da vi også har en lille på 3 år. Men det er nærmest på klokkeslettet han skal lægges, og så går alt også fint. Han har også svært at kapere besøg eller når jeg er på besøg hos andre. Det er jeg kun når jeg skal i mødregruppe, at jeg besøger andre med ham, men han kan ikke finde ro og da han kun kan være vågen den time, så er det ofte kun kort tid jeg ender med at være i mødregruppen. Han er derudover også meget lydsensitiv og vågner af det mindste i løbet af dagen.

Angående rytme kan jeg lige beskrive vores dag (de dage jeg ikke skal aflevere og hente vores datter), så du kan få et indblik i den.

04.00 vågner og er vågen til kl. 5.00. Her pusles han også i og med han alligevel er vågen
05.00 lægges til at sove i sengen hos os og får flaske
05.30 sover
Kl. 6.30 ...

Annonce

... vågner og vi ligger og hygger, pusles
7.30 sover til 8.30 i sengen
8.30 får flaske. Derefter pusles han
9.30 sover til 10.30 i slyngevuggen
10.30 pusles, bades, på legetæppe, hygger med ham
11.00 får flaske og puttes til middagslur i slyngevuggen. Her sover han til ca. kl. 14.00
14.00. pusles, legetæppe, hygger
15.00 -15.30 sover
15.30. Her er han meget urolig.
16.00 får flaske, men det er ikke altid han er rolig nok til at ville spise
16.15 lægges i slyngevuggen, hvor han vugges og synges for indtil han falder i søvn. det er den eneste måde der virker hvis vi vil undgå en halv times gråd. Så ligger han og klynker lidt i vuggen, men græder ikke.
Mellem 16.30-17.00 falder han i søvn. Her tager han det lange stræk og sover til kl. 22.00.
22.00 får flaske og lægges i sin lift.
01.00 får flaske og sover videre i liften
03.00 vågner og får flaske og sover videre i liften

Han spiser mellem 100 og 150 pr. måltid
Jeg vil høre om det er meget normalt og hvad man kan forvente for en på 2.5 måned eller om der er noget man kan gøre for at flytte hans lange stræk til om natten?
Og hvad angår overtræthed skal jeg fortsætte med at være meget hjemme, køre dagen meget struktureret, hvad angår søvn og ikke udsætte ham for så mange stimuli eller hvordan forholder jeg mig bedst til det?

Mange tak for hjælpen:o)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor