Brev:
Tisser i bukserne
20. november 2012
Alder:
4 år, 4 mdr.
Tisser i bukserne
Hej Helen
Vores yngste datter er fyldt 4 år. Hun er en intelligent lille pige, der er godt med på rigtig mange fronter. Hun har et godt humør og en godt sprog, og man kan mærke, at hun tænker rigtig meget over en masse ting.
Hun er en bestemt pige, der ved, hvad hun vil, og hvad hun IKKE vil. Hun har et ret heftigt temperament og kan være ret opfarende, men hun er samtidig typen, der falder ret hurtigt til ro igen, og så er det glemt. Nok et mønster, som jeg genkender fra mig selv. Hun er rimelig stædig og har altid været det, hvilket giver en del udfordringer f.eks. ved aftensmåltidet (det vender vi nok tilbage til en anden god gang).
Hun kom af med bleen lige inden hendes tre års fødselsdag. Det var sommer, også mente vi, at det var en god anledning til det. I starten gik det sådan set fint. Der var måske et uheld engang i mellem, men sådan er det jo. Nu har hun jo således været blefri i snart halvandet år, og det er gået rigtig meget op og ned.
Skiftet til børnehaven var nok lidt en brat opvågning for os alle sammen. Der havde været masser af legekammerater i vuggestuen, men det viste sig at være lidt svært at komme ind i fællesskabet i børnehaven. Hun har været i børnehaven i halvandet år, og vi har en god kontakt med pædagogerne, der også har været gode til at hjælpe med at få det sociale til at glide lidt lettere. Hun siger stadig engang i mellem, at der ikke er nogen, der gider at lege med hende, men når vi taler med pædagogerne siger de, at det går rigtig fint. Også storesøster kan berette om, at lillesøster er i fuld gang det meste af dagen i børnehaven. Vi henter generelt lidt sent, så de sidste 20 min kan vist godt være lidt tunge, fordi de andre er blevet hentet, og så er det meget det, der hænger ved, selvom de første 7 timer er gået rigtig godt.
Desværre er det sådan, at hun tisser rigtig meget i bukserne. Nogen gange har der ligget 5 poser med vådt tøj, når vi hentede. Nu er det jo ved at blive koldt, og vi har derfor lavet en aftale med børnehaven og med lillesøster om, at hun får ble på, når de går på legepladsen eller skal på tur. Som situationen er lige nu, er det simpelthen ikke realistisk, at hun når ind for at tisse, og resultatet ville så være et stk. våd flyverdragt hver dag, også kan man jo heller ikke komme ud om eftermiddagen.
I børnehaven har de lavet et tisseskema, så hun bliver fulgt på toilet hver 1,5 time, og så får hun lov til at sætte et klistermærke på sit skema, så man kan se, at hun har været derude. Det har hjulpet og i stedet for 5 poser tøj ligger der nu måske 1 eller 2 og nogle dage slet ingen! I starten var hun rigtig stolt af det skema, og var derfor villig til at deltage og følge med, når det var tid. Derhjemme ønskede hun også et skema, og det lavede vi så, men nu er det ligesom om, at nyhedsværdien er ved at gå fløjten.
Vi har fået hende undersøgt ved lægen, og der er taget urinprøve, men der er ikke umidlbart noget galt.
I går sad vi og læste en historie i sofaen, og jeg kunne bare se, at hun skulle tisse. Hun kartede rundt og kunne slet ikke sidde stille. Så sagde jeg, at vi da vist lige skulle ud og tisse og sætte et klistermærke på skemaet. Men nej! Hun skulle aldeles ikke tisse, og hun gad overhovedet ikke med. Klistermærker eller ej. 5 min efter gik det jo så selvfølgelig galt for hende. Der er aldrig problemer med afføring i bukserne.
Jeg er selvfølgelig træt af vådt tøj. Men det er jo ligesom een ting, og det kan jo bare vaskes. Jeg synes, at vi er gode nok til ikke at blive sure over det våde tøj (det er altså lidt svært at blive ved med at være rummelig med den slags år ud og år ind), men vi er trætte af, at hun ikke siger til, hvis det er gået galt. Vi er også dødtrætte af at skulle overtale og parlamentere med hende om, hvorvidt hun skal gå ud og tisse. Vi tilbyder at gå med hende, vi har fine klistermærker til skemaet osv. Jeg synes virkelig, at det virker som om hun bare er stædig, og som om hun bare synes, at det bare er nemmere at sidde og pisse i sofaen, end det er at gå på toilet.
Børnehaven var som udgangspunkt lidt modstander af, at hun skulle have ble på ude på legepladsen, og jeg tror, at de ville synes, at det var en rigtig dårlig ide, hvis hun skulle have ble på altid. Men hvis barnet nu overhovedet ikke vil samarbejde, så er der jo ikke meget at gøre ved det? Skal hun have ble på igen? På den ene side ville det jo være en lettelse ikke at skulle kæmpe den kamp mere, men på den anden side, så synes jeg jo, at det er helt forkert, at en pige på hendes alder skal begynde at gå med ble igen.
Storesøster fik historien med "drilleblæren", men den er lillesøster rimelig kold overfor.
Har du lidt input til os?
Venlig hilsen
Vaskekonen