Svar: Pottetræning er gået i stå

6. november 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære M

Tak for dit brev :)

Bogen om muldvarpen er rigtig god, og det er også en rigtig god idé at læse bøger om, hvordan man fungerer. Altså bøger om kroppen, hvordan han ser ud inden i, hvad der sker med maden vi spiser osv. Så I taler lidt mere konkret om tingene og så det afmystificeres lidt. Så det er rigtig godt at I har gjort dette :)

Det er også vigtigt at I søger for at holde hans mave naturligt igang. Afføringen må ikke være hård, det må ikke gøre ondt på ham at komme af med det - han skal naturligvis ikke have tynd mave, men han skal ikke presse ret meget, for at det kommer. Det kan være en rigtig god idé at medtænke hvad I giver ham at spise, evt. give ham lidt ekstra frugt, da det kan sætte lidt gang i maven. Det kan også være en god idé i en periode at tilbyde ham laktulose, for at holde maven igang.

Og så skal I forsøge at sikre ham faste toilettider og når han alligevel tisser på toilettet, så skal han opfordres til også at presse, prøve at prutte for på den måde at se om ikke der kan komme lidt ud. Når I tørrer ham, så læg mærke til om der er lidt afføring eller bremsestreger på papiret - vis ham det, så han ser det og ros ham for at der er kommet lidt, det kan hjælpe ham til at finde ud af at det ikke er så slemt. Kik i toilettet og læg mærke til om der mon er kommet lidt afføring i toilettet og ros ham for det, hvis der er det - igen for at han føler det ikke er slemt.

Det kan også være en rigtig god idé at gøre ham tryg ved at lade ham beholde bleen på. Lige nu laver han jo i bleen, så han kan godt mærke, når afføringen kommer - men i stedet for at han gør det når han leger eller går om bag sofaen, så skal han nu ud på badeværelset og meget gerne sidde på toilettet imens. For nogle børn kan det være den første hurdle at komme over, netop at skulle sidde på toilettet imens. Stadig ...

Annonce

... have sin ble på og være tryg netop fordi den er på, men samtidig lære at det er på toilettet det foregår. Og når han så kan det og er tryg ved det, så kan I tage bleen af og lade ham have afføring direkte på toilettet.

I skal sikre ham fodstøtte, når han sidder på toilettet, så han ikke hænger og føler sig usikker, men sidder trygt og godt. Nogle gange kan det hjælpe at I sætter jer foran ham og holder om ham og hjælper ham med at presse og netop turde, fordi I er der og hjælper ham indtil det lykkes ...:) I skal blive der, holde om ham og hjælpe ham igennem, ofte handler det om at han skal prøve det, at det lykkes og han finder ud af at det er okay, at han godt kan ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle gange er det et belønningssystem der skal til - så han f.eks. får et klistermærke, når han har lavet afføring på toilettet og når papiret er fyldt, så udløser det noget han rigtig gerne vil. For nogle børn er det netop en sådan gulerod, der gør at de får det sidste mod til at turde give slip på afføringen på toilettet.

I kan også sammen med børnehaven finde ud af om der er et børnetoilet, som han hellere vil bruge og så tale med ham om, at det er der han sætter sig, når han skal have afføring - også lave en aftale med pædagogerne, så de hjælper ham. Mange børn er blufærdige og bryder sig ikke om at andre kikker på dem, når de er på toilettet og derfor kan det nogle gange hjælpe netop at finde et toilet som han gerne vil bruge, som ikke er med åbne vægge og døre hvor alle går ind og ud .. Og så lave en aftale med pædagogerne om at det skal bruges. Tal med ham om det, åbent og ærligt og hvad I forventer af ham nu og forklar ham at I vil hjælpe ham og støtte ham, så han med jeres hjælp lærer det - I ved godt at det er svært og netop derfor skal I gøre det sammen :)

Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina