Pottetræning er gået i stå

6. november 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 9 mdr.

Pottetræning er gået i stå

Hej Helen

Jeg har tidligere skrevet til dig om knægtens manglende evne/vilje til at lave stort på toilettet, og du anbefalede at vi gav det tid, da en måned ikke var så længe. Vi var nok utålmodige dengang - han ville jo selv holde op med at bruge ble, og det var hver gang at det gik galt med bukserne.

Vi har siden da anskaffet bogen om kroppen og Muldvarpen, der ville vide hvem der havde lavet lort på dens hoved, og drengen er glad for dem, vi læser dem jævnligt og snakker om pølser og om at det er helt normalt, og alle gør det. Vi har endda læst dem for ham og kigget i dem med ham mens han sad på sit toiletsæde.

Det er nu over et halvt år siden han ville smide bleen.
Tisse på toilettet klarer han stort set hver gang, men der er ...

Annonce

... stadig ingen fremskridt med det store.
Han sidder simpelthen og laver i bukserne mens han nu er i gang med at lege, bygge lego, se TV, kæle for katten.

Han vægrer sig ved at gå på toilettet, og er begyndt at lave undskyldninger så som "Far/Mor/Anja (pædagog i børnehaven) siger at jeg ikke må", "pølserne bliver bange", "så bliver jeg sur!" og andre i samme stil.

Vi har prøvet at opfordre ham til toilettet, vi sender ham på toilettet indenfor den time, hvor han normalt har et af sine daglige uheld, vi har prøvet at love ham en vingummibamse hvis han gør det, men han er simpelthen gået i stå.

Han har normal afføring, og hans seneste børneundersøgelse viste at han var sund og rask.

Har du nogle gode råd så vi kan komme videre?

- M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor