Brev:
Pottetræning er gået i stå
6. november 2012
Alder:
4 år, 9 mdr.
Pottetræning er gået i stå
Hej Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig om knægtens manglende evne/vilje til at lave stort på toilettet, og du anbefalede at vi gav det tid, da en måned ikke var så længe. Vi var nok utålmodige dengang - han ville jo selv holde op med at bruge ble, og det var hver gang at det gik galt med bukserne.
Vi har siden da anskaffet bogen om kroppen og Muldvarpen, der ville vide hvem der havde lavet lort på dens hoved, og drengen er glad for dem, vi læser dem jævnligt og snakker om pølser og om at det er helt normalt, og alle gør det. Vi har endda læst dem for ham og kigget i dem med ham mens han sad på sit toiletsæde.
Det er nu over et halvt år siden han ville smide bleen.
Tisse på toilettet klarer han stort set hver gang, men der er stadig ingen fremskridt med det store.
Han sidder simpelthen og laver i bukserne mens han nu er i gang med at lege, bygge lego, se TV, kæle for katten.
Han vægrer sig ved at gå på toilettet, og er begyndt at lave undskyldninger så som "Far/Mor/Anja (pædagog i børnehaven) siger at jeg ikke må", "pølserne bliver bange", "så bliver jeg sur!" og andre i samme stil.
Vi har prøvet at opfordre ham til toilettet, vi sender ham på toilettet indenfor den time, hvor han normalt har et af sine daglige uheld, vi har prøvet at love ham en vingummibamse hvis han gør det, men han er simpelthen gået i stå.
Han har normal afføring, og hans seneste børneundersøgelse viste at han var sund og rask.
Har du nogle gode råd så vi kan komme videre?
- M