Svar: Afføring på toilet
20. oktober 2012
Alder:
4 år
Kære HM
Tak for dit brev :) Og velkommen tilbage :)
Det lyder for mig som om at I skal forsøge at få jeres drengs afføring til at blive blødere, mere lind og lettere for ham at komme af med. Og da I ikke har haft god erfaring med laktulose, vil jeg anbefale at I forsøger med Movicol Junior i stedet. Det vil ikke påvirke hans tarmbevægelser, men vil netop blødgøre afføringen og han skal have det fast.
Det er vigtigt at det at komme af med afføringen forbindes med noget der er let. Det må ikke være forbundet med ubehag og det lyder til at han synes det er meget ubehageligt, når han skal presse. Derfor bryder han sig heller ikke om at skulle på toilettet, når det er tid.
Det er okay at han lige nu laver i sin ble, men jeg vil anbefale dig at du taler med ham om at han skal sætte sig på toilettet, når han laver. Det skal ikke foregå bag sofaen, på værelset eller lignende stedet. Det skal være på toilettet. Måske først på badeværelset, så på toilettet og når han kan finde ud af at sidde på toilettet og mærker at det ikke er farligt, så kan I gå videre til at han så kan uden ble og gøre det som vi normalt gør. Og her skal du så naturligvis være der for ham. Du skal sætte dig foran ham, hjælpe ham, holde om ham, berolige ham osv. så han guides og hjælpes og hele tiden mærker at du er der, at du støtter ham og at det så tilsidst lykkes.
Og netop Movicolen skulle så meget gerne gøre at han kan slippe det og komme af med det - og ikke evner at holde igen.
Vær opmærksom på at hvis I spiser meget fuldkorn, så kræver det at han drikker rigtig meget vand. vær også opmærksom på at frugt - alle slags, men gerne f.eks. appelsiner, clementiner, abrikoser, blommer osv. sætter gang i maven. Det er fint med svesker men du må gerne øge hans indtag af frugt generelt.
Han skal heller ikke spise alt for fedtfattigt og han må gerne få mad med krydderier. Hvis I kan lave sovs og krydre det, så vil det være rigtig. Det er også ofte med til at sætte lidt gang i maven.
Surmælksprodukter kan være en god idé evt med lidt mysli, rugbrødsdrys, frugt eller lignende. En gammeldags frugtgrød med lidt mælk kan også nogle gange være godt til at sætte gang i maven :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske