Svar: Afføring på toilet

20. oktober 2012

Kategori:
Alder:
4 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære HM

Tak for dit brev :) Og velkommen tilbage :)

Det lyder for mig som om at I skal forsøge at få jeres drengs afføring til at blive blødere, mere lind og lettere for ham at komme af med. Og da I ikke har haft god erfaring med laktulose, vil jeg anbefale at I forsøger med Movicol Junior i stedet. Det vil ikke påvirke hans tarmbevægelser, men vil netop blødgøre afføringen og han skal have det fast.

Det er vigtigt at det at komme af med afføringen forbindes med noget der er let. Det må ikke være forbundet med ubehag og det lyder til at han synes det er meget ubehageligt, når han skal presse. Derfor bryder han sig heller ikke om at skulle på toilettet, når det er tid.

Det er okay at han lige nu laver i sin ble, men jeg vil anbefale dig at du taler med ham om at han skal sætte sig på toilettet, når han laver. Det skal ikke foregå bag sofaen, på værelset eller lignende stedet. Det skal være på toilettet. Måske først på badeværelset, så på toilettet og når han kan finde ud af at sidde på toilettet og mærker at det ikke er farligt, så kan I gå videre til at han så kan uden ble og gøre det som vi normalt ...

Annonce

... gør. Og her skal du så naturligvis være der for ham. Du skal sætte dig foran ham, hjælpe ham, holde om ham, berolige ham osv. så han guides og hjælpes og hele tiden mærker at du er der, at du støtter ham og at det så tilsidst lykkes.

Og netop Movicolen skulle så meget gerne gøre at han kan slippe det og komme af med det - og ikke evner at holde igen.

Vær opmærksom på at hvis I spiser meget fuldkorn, så kræver det at han drikker rigtig meget vand. vær også opmærksom på at frugt - alle slags, men gerne f.eks. appelsiner, clementiner, abrikoser, blommer osv. sætter gang i maven. Det er fint med svesker men du må gerne øge hans indtag af frugt generelt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han skal heller ikke spise alt for fedtfattigt og han må gerne få mad med krydderier. Hvis I kan lave sovs og krydre det, så vil det være rigtig. Det er også ofte med til at sætte lidt gang i maven.

Surmælksprodukter kan være en god idé evt med lidt mysli, rugbrødsdrys, frugt eller lignende. En gammeldags frugtgrød med lidt mælk kan også nogle gange være godt til at sætte gang i maven :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder