Afføring på toilet

20. oktober 2012

Kategori:
Alder:
4 år

Afføring på toilet

Kære Helen.

Min søn på 4 år har en ret langsom fordøjelse - eller hvad det mon så hedder... I hvert til fald laver han kun "stort" med mellem 3 og 5 dages varighed. Hans afføring er egentligt ikke hård eller klumpet, når det kommer ud, men det gør ondt i hans mave og i numsen (som han siger) når han skal have det ud.

Ofte beder han mig "trykke" på hans mave, dvs. så masserer jeg hans mave i urets retning, bare i nogle minutter, hvilket hjælper i forhold til, at han så lettere kan trykke afføringen ud.

Og når det så endelig kommer ud, så er der jo simpelthen så meget, at det næsten er uforståeligt, at det har kunnet være inde i den lille mave! Og han laver det stadig i en blé, eller dvs. det er jo faktisk ret meget ud over det hele, fordi der kommer så meget!! (ja undskyld!). Der er aldrig nogensinde et bestemt tidspunkt det kommer på, men er totalt uvilkårligt. Han beder selv om at få en ble på, og hvis jeg foreslår om vi skal prøve på toilettet, afviser han konsekvent. Men han har selv helt styr på hvornår han "skal".

Jeg har forsøgt at toilettræne med ham, fordi det ville gøre det lidt lettere (for os!!), hvis han "bare" kunne "lave stort" på toilettet.

Men det virker som om at han rent fysiologisk går totalt i stå, og selvom det er lige oppe over, og han har haft panik i øjnene over at "nu kommer det", så hverken kan eller skal han mere, når han kommer op på toilettet og sidde. Og så kan der gå 2 dage mere inden han kan eller skal lave stort...

Når der er gået mere end 2 dage imellem ...

Annonce

... afføring, bliver han ret "hys", har kort lunte osv. Ikke så mærkeligt, men ærgeligt for ham selv, for han ender i unødige konflikter og bruger meget energi på bare at være "tilstede og 4 år". I forvejen er han en dreng som jeg kan sætte "flueben" ved, ud for de fleste af de kendetegn, der kendes i relation til de børn, som kaldes for særligt sensitive børn, og bruger generelt meget krudt på at være i børnehave m.v.

Hver aften får han en lille portion hjemmelavet og (temmeligt koncentreret) sveskemos, og ofte får han svesker som "snack" i løbet af eftermiddagen. Han har altid haft en mave der "driller", og fik medicin og Enfamil AntiRefluks MME som supplement fordi han gylpede alt op da han var spæd. Kan det være der er nogen sammenhæng? Dengang forsøgte vi at give ham laktulose efter lægens anvisning, men min dreng fik det meget dårligt af det, han kold-svedte og rystede, så det har vi ikke forsøgt os med siden. Så prøvede jeg med zoneterapi, og egentligt syntes jeg, at det gav en mere regelmæssig "afførings-rytme", men kan det mon nu passe, at det skulle være nødvendigt?

Han får havregryn eller havregrød om morgenen, jeg begrænser banan og hvidt brød generelt, han får fuldkornsrugbrød til frokost, men knap så mange grøntsager (han er 4 år - hvem kan få mange grøntsager i deres 4-årige??)

Men kan du give mig et par gode råd; Er der en måde vi kan hjælpe ham til at få mere regelmæssig afføring - og hvordan kan vi toilettræne med ham, så hans mave ikke går helt i "baglås"??

Mange hilsner fra
HM

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder