Brev:
Afføring på toilet
20. oktober 2012
Alder:
4 år
Afføring på toilet
Kære Helen.
Min søn på 4 år har en ret langsom fordøjelse - eller hvad det mon så hedder... I hvert til fald laver han kun "stort" med mellem 3 og 5 dages varighed. Hans afføring er egentligt ikke hård eller klumpet, når det kommer ud, men det gør ondt i hans mave og i numsen (som han siger) når han skal have det ud.
Ofte beder han mig "trykke" på hans mave, dvs. så masserer jeg hans mave i urets retning, bare i nogle minutter, hvilket hjælper i forhold til, at han så lettere kan trykke afføringen ud.
Og når det så endelig kommer ud, så er der jo simpelthen så meget, at det næsten er uforståeligt, at det har kunnet være inde i den lille mave! Og han laver det stadig i en blé, eller dvs. det er jo faktisk ret meget ud over det hele, fordi der kommer så meget!! (ja undskyld!). Der er aldrig nogensinde et bestemt tidspunkt det kommer på, men er totalt uvilkårligt. Han beder selv om at få en ble på, og hvis jeg foreslår om vi skal prøve på toilettet, afviser han konsekvent. Men han har selv helt styr på hvornår han "skal".
Jeg har forsøgt at toilettræne med ham, fordi det ville gøre det lidt lettere (for os!!), hvis han "bare" kunne "lave stort" på toilettet.
Men det virker som om at han rent fysiologisk går totalt i stå, og selvom det er lige oppe over, og han har haft panik i øjnene over at "nu kommer det", så hverken kan eller skal han mere, når han kommer op på toilettet og sidde. Og så kan der gå 2 dage mere inden han kan eller skal lave stort...
Når der er gået mere end 2 dage imellem afføring, bliver han ret "hys", har kort lunte osv. Ikke så mærkeligt, men ærgeligt for ham selv, for han ender i unødige konflikter og bruger meget energi på bare at være "tilstede og 4 år". I forvejen er han en dreng som jeg kan sætte "flueben" ved, ud for de fleste af de kendetegn, der kendes i relation til de børn, som kaldes for særligt sensitive børn, og bruger generelt meget krudt på at være i børnehave m.v.
Hver aften får han en lille portion hjemmelavet og (temmeligt koncentreret) sveskemos, og ofte får han svesker som "snack" i løbet af eftermiddagen. Han har altid haft en mave der "driller", og fik medicin og Enfamil AntiRefluks MME som supplement fordi han gylpede alt op da han var spæd. Kan det være der er nogen sammenhæng? Dengang forsøgte vi at give ham laktulose efter lægens anvisning, men min dreng fik det meget dårligt af det, han kold-svedte og rystede, så det har vi ikke forsøgt os med siden. Så prøvede jeg med zoneterapi, og egentligt syntes jeg, at det gav en mere regelmæssig "afførings-rytme", men kan det mon nu passe, at det skulle være nødvendigt?
Han får havregryn eller havregrød om morgenen, jeg begrænser banan og hvidt brød generelt, han får fuldkornsrugbrød til frokost, men knap så mange grøntsager (han er 4 år - hvem kan få mange grøntsager i deres 4-årige??)
Men kan du give mig et par gode råd; Er der en måde vi kan hjælpe ham til at få mere regelmæssig afføring - og hvordan kan vi toilettræne med ham, så hans mave ikke går helt i "baglås"??
Mange hilsner fra
HM