Vil ikke ligge i barnevognen

21. oktober 2012

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Vil ikke ligge i barnevognen

Hej Helen

Det er måske ikke lige til at svare på, men hvorfor gider min søn ikke sove eller være i barnevognen?

Jeg synes jeg har prøvet flere modeller:
• Gå med ham når han lige har spist.
• Gå med ham når han er ammet og træt.
• Gå med ham når han lige er vågnet.
• Gået med ham i klapvogn, så han kunne sidde og opleve lidt før han skulle sove (klapvognen kan stille i flere positioner, så han kan sidde skråt og også ligge ned).
• Synge, snakke med ham, fjolle med ham og berolige ham.

Uanset hvad jeg prøver, kan jeg være af sted i max en time før gråden starter. Og sove vil han bestemt ikke!
Han tager ikke sut, men han en putteklud (en stofble), som han bruger, når han sover herhjemme om dagen.

Vi har en voksipose, som storebror har haft meget glæde af, men den er for varm at bruge her, hvor vi bor. Men vi har prøvet den uden held hjemme i DK.
Jeg har også overvejet, om det kunne være varmen, som gør at han ikke vi ligge i barnevognen. Men jeg sørger for at gå i skyggen og undgå de helt varme dage + tidspunkter på dagen. (Disse dage er der måske 20 grader, så synes jo ikke, det er for varmt at være ude). Derudover virker han ikke for varm eller svedig, når jeg mærker ham i nakken.

Håber du har et råd eller 2, for jeg føler mig efterhånden fanget i vores lejlighed.
Jeg kan lige forsøge at beskrive hans dagsplan. Han har ikke en hel fast rytme og har aldrig sovet ret meget. Men virker for det meste som en glad dreng. Men ofte pylret om eftermiddagen.

Han sover sine dagslure i en slyngevugge. Det går fint. Jeg skal lige vugge ham nogle minutter, og så falder han i søvn. Det er måske en dårlig vane? Vi var bare så glade for, at vi endelig kunne få ham ...

Annonce

... til at falde i søvn. Og det kunne han i slyngevuggen, så den har vi holdt fast i.
Om natten sover han ved siden af mig i sengen eller i sin tremmeseng, som står opad vores seng (den ene side er taget af).

Gennemsnitlig dagsplan:
Kl. 06:00 - bliver ammet, men står ofte op her
Kl. 8:30/9:00 – ammes og sover 1.lur på 40 min.
Kl. 9:30/10:00 – mad, ofte risgrød
Kl. 11:00/12:00 – ammes og sover 2. lur 40 min til 1 time (efter 40 min. skal jeg vugge ham, for at han sover)
Kl. 13 - ammes
Kl. 15:00/16:00 – ammes og sover 3. lur på 40 min
Kl. 18 - grønsagsmos
Kl 20:00 – ammes og går i seng
Kl. 22 – ammes
Kl 24 – ammes
Kl 3 - ammes
Kl 5 - ammes

Jeg ammer desværre stadig en del om natten. Tidspunkterne varierer dog noget.

Nogle gange tager han en 4. lur på ca 20 min. Den ligger så oftest om morgenen ved 8-tiden. Resten af programmet bliver så komprimeret.

Jeg ved ikke, om det hører med til det oprindelige emne. Men han startede op på mad for 3 uger siden. Han er overraskende god til det mundmotorisk, og kunne næsten finde ud af at spise med det samme. Jeg tror såmænd godt, vi kunne være startet lidt før.

De første 2 uger gav jeg ham ca. ¼ dl om eftermiddagen. Nu er jeg gået over til ¼ - ½ dl formiddag og aften. Fordi han nærmest bliver lidt ked af det, hvis han ikke spiser aftensmad med os. Han er meget interesseret, når han ser os/mig spise i løbet af dagen.

Er det for tidligt at give ham mere mad? Han siger ikke selv fra. Vi stopper når skålen er tom (altså den portionsstørrelse, jeg har forestillet mig han kunne få).

Nu blev det måske alligevel 2 spørgsmål i et langt brev, men håber bare snart vi kan komme lidt ud eller sove lidt mere :)

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder