Svar: Renlighed og stædighed
4. oktober 2012
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Annelie
Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen:)
Renlighed skal være et samarbejde og det bedste udgangspunkt for at træne renlighed er at barnet selv kommer og meddeler at det har lyst til at forsøge. Jeres dreng har gjort det modsatte. Som jeg læser dit brev, så har han direkte sagt, at han ikke ville, han ville beholde sin ble på - og både I og børnehaven har trodset dette og fjernet bleen ... Det er imponerende, at han har kunne holde sig, men også synd at han har skulle være i denne situation.
Det lyder for mig som om at I skal give renligheden tid, og årstiden taler bestemt ikke for at forsøge. Og ja han er 3.5 år gammel og ja, han kan tydeligvis godt holde sig, så hans blærefunktion er god - men han skal også være mentalt parat og klar og det er han tilsyneladende ikke. Der kommer, som du selv skriver, ikke noget ud af at presse ham, når han ikke viser nogen interesse.
Mit råd vil derfor være at I lader ham beholde bleen på og indtil videre, så er det sådan. Du skriver selv, at I har holdt pause i 2 måneder, men han virker stadig ikke parat og det må tage den tid det tager. Det kan tage et par måneder, det kan måske tage ½ år ...
Når han virker lidt mere klar, så vil det være udmærket at starte op med to faste tissetidspunkter dagligt - det skal være det første, når han står op og også inden han skal i seng - f.eks. i forbindelse med aftenbadet, hvor bleen alligevel skal af. Det vil være godt at I inden sætter jer ned og tager en snak med ham om, at nu er det tid til at prøve toilet/potte igen og at I vil hjælpe ham.
Jeg vil anbefale jer at tale med ham om "drilleblæren". At han har en lille pose inden i sig, der fyldes med tis og at den nogle gange driller. For nogle gange, så vil den ikke tisse, når man sidder på toilettet, men tisser i bleen, og nogle gange, så vil den heller ikke tisse i bleen, eller i børnehaven eller derhjemme .. og at I sammen skal hjælpe den med at finde ud af det. Det kan hjælpe ham, at det er "drilleblæren" og ikke ham, der har svært ved det, for det er meget vigtigt, at han ikke føler sig forkert.
Derudover, så tænker jeg at det vil være en god idé at læse bøger om renlighed og om hvordan kroppen fungerer, så det bliver så naturligt som muligt. Og så skal I tale med ham om, hvordan det skal foregå, når han skal slippe bleen. I skal prøve at sætte lidt ord på, at det godt kan være svært, at der vil ske uheld, man at I hjælper - og I må her naturligvis godt stille lidt krav om at han forsøger. Det gør ikke noget at der ikke kommer noget, men han prøver.
De faste tissetidspunkter udvides til hele dagen, bleen beholdes stadig på, og han følges på toilettet ca hver 3 time, - men som en naturlig del af de ting der sker. Han skal f.eks. prøve at tisse inden han løber ud for at lege, han skal tisse inden I kører op for at handle, han skal tisse i forbindelse med måltider osv. Og I skal her ikke spørge ham "skal du tisse?" for så siger han nej og tisser få minutter efter. I skal i stedet følge ham på toilettet "kom vi skal lige tisse inden vi kører!" som en helt naturlig og fast regel, der gælder både for ham og for jer. Sådan er det, sådan gør alle mennesker.
Og ja lige netop her kommer reglerne ind - hvor I naturligt stiller lidt krav, men hvor det er realistiske krav, fordi I ved at han er parat og kan klare det med jeres hjælp. I støtter ham, sætter jer f.eks. foran ham, når han sidder på toilettet, så han ikke behøver være bange for det høje toilet osv. så han er tryg ved det og netop oplever at klare det, fordi det er et samarbejde.
Nogle gange kan det være nødvendigt at indføre et belønningssystem, hvor han f.eks. får et klistermærke på et stykke papir, hver gang det lykkes, og der kommer noget i toilettet. Når papiret er fyldt, så udløser det en gave, en tur i biografen eller et eller andet som han har ønsket sig eller gerne vil ... Belønningssystemet bør ikke bruges, før han lige mangler det sidste lille skub til at kunne, men i øvrigt ellers er helt parat :)
Sutten er lidt anderledes end bleen, for her kan det være nødvendigt at stoppe fordi den vil kunne påvirke både hans sprog og hans tænder. Derfor kan det nogle gange være nødvendigt at fjerne sutten, selvom han ikke er enig. Og med den alder han har nu, så vil det være rigtig godt, hvis sutten kun bruges, når han skal sove og ellers har en fast plads, hvor den så ligger og venter. Modsat, så skal man her også overveje det rette tidspunkt, for har han brug for at sutte og man tager den væk for tidligt, så vil han måske begynde at bruge sin tommelfinger i stedet og det vil være rigtig skidt.
Du spørger hvordan man generelt ændrer noget i hans hverdag, og hvornår man siger "sådan bliver det" og hvornår man ændrer tingene i et samarbejde. Og mit svar til dette er, at man altid bør ændre tingene i et samarbejde. Børn skal behandles som vi gerne selv vil behandles - og du bryder dig ikke om ordre, det gør din dreng heller ikke. Børn skal mødes med anerkendelse og de skal mødes ligeværdigt. Det giver barnet selvværd, når det ses som et ligeværdigt menneske.
Der er naturligvis situationer, hvor du er nødt til at sige "sådan er det!". Det kan f.eks. være når I krydser en vej, og du kræver at han skal holde dig i hånden. Det står ikke til diskussion, for det handler om sikkerhed og det er han for lille til at kunne vurdere. Her er det dit ansvar som forældre at sikre ham, og derfor ved du bedst. Men i de fleste situationer, vil I nå længst ved at samarbejde om tingene og stille krav, der passer til hans udvikling og den alder han har. Det må godt være svært nogle gange, men ikke uoverstigeligt - kravene I stiller skal være realistiske i forhold til den dreng han er.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske