Svar: Blefri hjemme, hvad med børnehave?
2. september 2012
Alder:
3 år, 3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder for mig som om at din datter rent fysiologisk er parat. Hun kan fornemme både vandladnings- og afføringstrang og hun kan også holde sig til hun når toilettet - og tidligere til hun fik en ble på. Det er rigtig fint at det nu er lykkes at lave afføring på toilettet hjemme og hvis lidt slik er nødvendigt lige nu, for at hun kommer over den hurdle det lige nu er, så er det okay.
Det kan generelt være en god idé ikke at spørge hende "skal du tisse?", "vil du prøve toilettet?" eller lignende, for så siger hun "Nej!" og vil naturligt ikke. I stedet bør hun tages i hånden og følges derud med en besked ala "kom vi skal lige tisse før vi går ud og leger", så det er sådan det er, en helt naturligt regel. Hvis hun siger "jeg skal ikke tisse" så svare man "det er okay, du behøver ikke tisse, men du prøver lige og jeg går med dig" eller lignende. Så man holder fast i at nu er det sådan og det kan hun sagtens, som noget helt naturligt.
At hun ikke vil tisse i børnehaven kan godt handle om at hun er meget blufærdig og jeg synes du skal prøve at undersøge toiletforholdende. I mange børnehaver er toiletterne skærmet til siderne, men ikke med dør, hvilket betyder at man skal tisse imens flere børn f.eks. står og vasker hænder og kan se på .. Det er der nogle børn som synes er enormt hyggeligt, men der er også børn, der bestemt ikke bryder sig om det.
I nogle børnehaver vil der naturligt også være tis i toilettet fordi børnene glemmer at skylle ud, nogle gange er der tisset ved siden af osv. Nogle børn lægger ikke mærke til dette, men for andre børn er det bestemt ikke rart og det kan være årsagen til at de ikke vil bruge toilettet i børnehaven.
Det er derfor en god idé hvis du kunne prøve at spørge lidt ind til hvorfor hun ikke vil tisse i børnehaven - uden at lægge ordene i munden på hende - for at se om I så kan finde en løsning, hvor det faktisk vil være okay. Du kan tale med pædagogerne om at gå med ud og gøre toilettet klar, måske finde et toilet, hvor hun kan få lov til at tisse i fred - der kan godt være flere toiletter og det kan være en god idé at udpege et toilet for din datter, som hun kan bruge og som hun måske vil være mere tryg ved.
Med hensyn til ble i børnehave eller ej ... Det er vigtigt at renligheden sker i et samarbejde og det er rigtigt synd for hende, hvis hun presses og ikke er helt parat. Modsat, så skal hun naturligvis også have det lille ekstra skub, der hjælper hende til at kunne og opleve den succesoplevelse det så er, når det lykkes. Præcis som I oplevede med afføringen derhjemme.
Du skriver at I har prøvet med buksebleer uden held, da det at hun har bleen på gør, at hun bare tisser i den ... Jeg tænker at det måske er fordi en ble er en ble. Derfor kunne det hos jer måske være en idé at købe "ImseVimse-træningsbukser". De bruges som et par trusser/underbukser og skal naturligt præsenteres for hende som de nye trusser og at hun skal gå på toilettet. Det er som sagt et samarbejde. De kan slet ikke suge som en ble og derfor kan hun ikke bare tisse, men de kan lige tage et par dråber og gøre at hun kan nå toilettet, når hun fornemmer at det er nu. Det kan altså være en overgang mellem de almindelige trusser og bleen og måske lige den overgang hun vil føle sig tryg ved.
Lån bøger om renlighed og om hvordan kroppen fungerer. Tal med hende om at I vil hjælpe hende med, så det lykkes for hende. Fortæl hende f.eks. at hun har en drilleblære og at I sammen vil hjælpe blæren med at finde ud af det. Det er ikke hende det er galt med, det er ikke fordi hun ikke kan finde ud af det eller ikke er god nok - det skal have lidt tid - og I er der hele tiden og hjælper hende, så I kan klare det sammen.
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske