Svar: Blefri hjemme, hvad med børnehave?

2. september 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder for mig som om at din datter rent fysiologisk er parat. Hun kan fornemme både vandladnings- og afføringstrang og hun kan også holde sig til hun når toilettet - og tidligere til hun fik en ble på. Det er rigtig fint at det nu er lykkes at lave afføring på toilettet hjemme og hvis lidt slik er nødvendigt lige nu, for at hun kommer over den hurdle det lige nu er, så er det okay.

Det kan generelt være en god idé ikke at spørge hende "skal du tisse?", "vil du prøve toilettet?" eller lignende, for så siger hun "Nej!" og vil naturligt ikke. I stedet bør hun tages i hånden og følges derud med en besked ala "kom vi skal lige tisse før vi går ud og leger", så det er sådan det er, en helt naturligt regel. Hvis hun siger "jeg skal ikke tisse" så svare man "det er okay, du behøver ikke tisse, men du prøver lige og jeg går med dig" eller lignende. Så man holder fast i at nu er det sådan og det kan hun sagtens, som noget helt naturligt.

At hun ikke vil tisse i børnehaven kan godt handle om at hun er meget blufærdig og jeg synes du skal prøve at undersøge toiletforholdende. I mange børnehaver er toiletterne skærmet til siderne, men ikke med dør, hvilket betyder at man skal tisse imens flere børn f.eks. står og vasker hænder og kan se på .. Det er der nogle børn som synes er enormt hyggeligt, men der er også børn, der bestemt ikke bryder sig om det.

I nogle børnehaver vil der naturligt også være tis i toilettet fordi børnene glemmer at skylle ud, nogle gange er der tisset ved siden af osv. Nogle børn lægger ikke mærke til dette, men for andre børn er det bestemt ikke rart og det kan være årsagen til at de ikke vil bruge toilettet i børnehaven.

Det er derfor en god idé hvis du kunne prøve at spørge lidt ind til hvorfor hun ikke vil tisse i børnehaven - uden at lægge ordene i munden på hende - for at se om I så kan ...

Annonce

... finde en løsning, hvor det faktisk vil være okay. Du kan tale med pædagogerne om at gå med ud og gøre toilettet klar, måske finde et toilet, hvor hun kan få lov til at tisse i fred - der kan godt være flere toiletter og det kan være en god idé at udpege et toilet for din datter, som hun kan bruge og som hun måske vil være mere tryg ved.

Med hensyn til ble i børnehave eller ej ... Det er vigtigt at renligheden sker i et samarbejde og det er rigtigt synd for hende, hvis hun presses og ikke er helt parat. Modsat, så skal hun naturligvis også have det lille ekstra skub, der hjælper hende til at kunne og opleve den succesoplevelse det så er, når det lykkes. Præcis som I oplevede med afføringen derhjemme.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skriver at I har prøvet med buksebleer uden held, da det at hun har bleen på gør, at hun bare tisser i den ... Jeg tænker at det måske er fordi en ble er en ble. Derfor kunne det hos jer måske være en idé at købe "ImseVimse-træningsbukser". De bruges som et par trusser/underbukser og skal naturligt præsenteres for hende som de nye trusser og at hun skal gå på toilettet. Det er som sagt et samarbejde. De kan slet ikke suge som en ble og derfor kan hun ikke bare tisse, men de kan lige tage et par dråber og gøre at hun kan nå toilettet, når hun fornemmer at det er nu. Det kan altså være en overgang mellem de almindelige trusser og bleen og måske lige den overgang hun vil føle sig tryg ved.

Lån bøger om renlighed og om hvordan kroppen fungerer. Tal med hende om at I vil hjælpe hende med, så det lykkes for hende. Fortæl hende f.eks. at hun har en drilleblære og at I sammen vil hjælpe blæren med at finde ud af det. Det er ikke hende det er galt med, det er ikke fordi hun ikke kan finde ud af det eller ikke er god nok - det skal have lidt tid - og I er der hele tiden og hjælper hende, så I kan klare det sammen.

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!