Brev:
Blefri hjemme, hvad med børnehave?
2. september 2012
Alder:
3 år, 3 mdr.
Blefri hjemme, hvad med børnehave?
Hej Helen
Endnu et spørgsmål til dig ang. Vores pige. Jeg har tidliger sprugt til råd om renlighed. Vi havde planer  om at skulle "træne" dette i sommerferien, men det gik ikke sådan. Hun nægtede purre at lave stort på toilettet og det gik lidt i hårdknude, så vi stoppede projektet og lod det værre. Nu er vi igen godt igang, hun har været imod vores faste toilettider, men nu er det lykkedes at tisse fast hver morgen. Hun får ikke ble på om morgenen herhjemme og går selv ud og tisser når hun skal. Når hun skal i børnehave får hun ble på og så kommer den af igen når hun kommer hjem.
Det synes jeg et eller andet sted er et skråplan, men hun har været helt panisk omkring det at skulle på toilet i børnehaven, sådan virkelig frygtet det, så jeg har skønnet det måtte tages i etaper;) Pædagogerne spørger hver gang hun bliver skiftet om hun vil på toilettet, men der er ingen tvang ovérhovedet.
Mht. Afføring har hun Indtil for 5 dage siden fået en ble på når hun skulle dette. Hun har under ingen omstændigheder villet gøre det på toilettet (hun har ellers gjort det et par enekelt gange) så igen valgte jeg at tage det i etaper.
For 5 dage sin lykkedes det at lave på toilettet og vi valgte at belønne det med snoller, selvom jeg godt ved det ikke anbefales og ikke anses som pædagogisk rigtig. Hun vidste godt hun fik snoller det havde vi snakket om. Dt var som om det gik op for hende hvordan det skal gøres og at det ikke var så farlig. Nu har hun gjort det med min hjælp nogle gange sidenhen og ikke længere i bleen ihvert fald herhjemme...... og det er der jeg vil hen til. Jeg har prøvet at indføre, at vi går på toilettet sammen ibørnehaven inden vi går hjem, men hun vil bare IKKE! Så det er ikke lykkedes! Jeg har nu talt med hende om hun har lyst til at gå uden ble i børnehaven, nu hvor hun kan herhjemme og hun siger ja, men først i morgen. Så det tolker jeg som hun ikke helt har lyst.
Jeg har nok allerest lyst til at sige nu er det nu, og så hjælpe hende med at bruge toilettet i børnehaven og så bare kaste hende ud i det, men er det forkert. Vi har prøvet med bukseble, men det fungerer ikke rigtig. Det er først når hun ikke har ble på, at hun vælger at gå på toilettet.
Jeg tror hun har brug for at blive skubbet ud over kanten, men hvor hun bliver hjulpet. Herhjemme klarer hun selv toiletbesøg, dog går jeg med hende når det er afføring, men jeg tror meget snart det får en ende, at jeg skal med. Hun har aldrig uheld herhjemme, men en dag i sidste uge havde jeg glemt at give hende ble på i børnehave og der tissede hun i buksene.
Hvad synes du jeg skal gøre? Jeg tænker det også må væres svært at finde ud af, at et sted har man ble på og et andet sted ikke?
Hun er meget meget blufærdig og har hele tiden været det. Man må ikke se og hører tisset og hun har nogle gange sagt vi må ikke sige så meget, at hun er dygtig, når hun har tisset.
Altså vi må ikke rose så meget.
Håber på nogle gode råd