Svar: At smide bleen - 2 år, 9 mdr.
24. august 2012
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Du har fuldstændig ret i at din dreng ikke lyder parat til renlighed endnu - hverken fysiologisk eller mentalt. Og jeg tænker at der ikke er grund til at presse det igennem, det kommer der ikke noget godt ud af, tværtimod.
Der vil ske store ændringer i hans liv de næste måneder. Han skal være storebror og vil også skulle starte i børnehave og det vil alt sammen være med til at påvirke ham. Det er generelt ikke nogen god idé at træne renlighed i perioder, hvor der sker store skift i barnets liv - og både at få en baby i huset og starte i børnehave, er nogle meget store skift, hvor jeres dreng naturligt skal have lov til at "gå lidt tilbage" i sin udvikling. Nogle gange kan netop disse ting dog også være det, som gør at han bliver opmærksom på renligheden og netop motiveret til at forsøge.
At få en lille baby, være med og deltage når babyen bliver skiftet, se i bleen, tale om afføringen osv. kan være med til at få en snak om hans brug af ble. Og på den måde stille og roligt bevæge jer hen imod at han på et tidspunkt måske skal prøve at tisse på toilet eller potte ...
At starte i børnehave og se de andre børn bruge toilettet, kan også motivere ham og måske vil nogle af de andre børn sige noget til ham eller kommentere på at han har noget i bleen. Nogle gange motiverer det netop, når andre børn siger noget og det ikke kommer fra jer forældre ... Og når han starter i børnehave, vil han naturligt hen af vejen blive opmærksom på at der er lidt forskel på de ældste og de yngste børn.
Jeg tænker også at det kan være en god idé at I læser bøger om renlighed og der findes rigtig mange gode børnebøger om det emne. På Carlsens Forlag er udkommet en bog der hedder "Jeg er fææærdig!" med en 'tryk og skyl - knap', som han sikkert vil synes er sjov. Det kunne også være bogen "Må jeg kikke i din ble". Det er en lille billedbog, der handler om en mus, som kikker i alle de andre dyrs bleer. Tilsidst vil vennerne naturligvis gerne vide, hvad der er inde i musens ble ... og hvis jeg husker rigtigt, så er der ikke noget, for det har musen jo lavet på potten ...
I kan også gå en tur på biblioteket og låne bøger om emnet :)
Renlighed er, som du skriver, en proces, hvor barnet skal være parat og hos jer er I nødt til at give det lidt tid og så forsøge at introducere ham til tanken stille og roligt. Håber at du her har fået lidt idéer til hvordan du kan gøre det :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske