Brev:
At smide bleen - 2 år, 9 mdr.
24. august 2012
Alder:
2 år, 9 mdr.
At smide bleen - 2 år, 9 mdr.
Hej Helen,
Min søn er nu 2 år og ni måneder og er ikke i nærheden af at være klar til at stoppe med at bruge ble. Jeg har ikke som sådan travlt, for jeg har læst mig frem til, at han skal være fysiologisk klar, før vi kan begynde på det projekt, og det er han ikke. Tværtimod nærmest.
Men jeg synes måske, at det er ved at være på tide, at han interesserer sig lidt for det.
Han kan nogen gange (med bleen på) finde på at sige, at han tisser, men han beder ikke om en tør ble, uanset hvor tung den er - så længe hans tøj er tørt.
Når han har afføring, må man ikke kigge på ham (han bliver vred og råber "stop"), eller han kan finde på at gå ind på sit værelse og lukke døren. Her siger han heller ikke til, og det er tit en kamp at få ham med og få bleen skiftet, det vil han bare ikke! Hvis jeg siger "har du lavet pølser?", benægter han som regel. Men omvendt vil han heller ikke sætte sig ned, når han har haft afføring, så han synes jo ikke, at det er rart.
Jeg siger altid til ham, at han skal komme og sige til, når han har lavet pølser, fordi hans numse ellers bliver rød - det har han prøvet, og det bryder han sig ikke om - men lige lidt hjælper det.
Har du et forslag til, hvordan vi kommer lidt i gang?
Som du ved, skal han være storebror inden for den kommende måned, så det er absolut ikke noget, som skal forceres, men det kunne være rart at få det introduceret for ham, inden han skal starte sammen med de store børn på en af børnehavestuerne om et par måneder (han går lige nu sammen med vuggestuebørnene).
Med venlig hilsen
Mette