Svar: Renlighed
14. august 2012
Alder:
2 år, 8 mdr.
Hej med dig
Godt at I stadig træner det at hoppe :)
Det lyder som om at jeres dreng er motiveret og har lyst til at smide bleen og det er rigtig godt, jeg synes I skal give det en chance.
Jeg anbefaler dog at I beholder bleen på. Det er vigtigt at bruge buksebleer, der kan trækkes op og ned som et par underbukser og han skal ikke tisse i bleen, men på toilettet. Det er en succesoplevelse at kunne bruge bleen igen, det er altid et nederlag med våde bukser - og selvom der kommer et par dryp i bleen, så kan den bruges, hvor dryp i underbukserne altid kræver skiftning ...
Og så skal I give ham faste toilettider. Det skal være det første han gør om morgenen, når han står op og det sidste inden han skal i seng - f.eks. i forbindelse med aftenbadet. Det skal også være i løbet af dagen på de tidspunkter hvor I andre normalt går på toilettet - inden I kører op for at handle, i forbindelse med måltider, før I går i haven osv. Det vil passe hvis I forsøger med toilettider med ca. 3 timers interval.
I skal ikke spørge ham "skal du tisse?" for så siger han nej og tisser så få minutter efter. I skal i stedet tage ham i hånden og sige "Kom vi går lige ud og tisser før vi kører" og så gør I det. Som en helt naturlig regel der gælder for alle.
Kommer der noget, så er det rigtig godt, kommer der ikke noget, så er det også fint. Er bleen tør, så er det super, så kan den bruges igen. Er bleen våd, så var det jo godt han havde den på, så skifter I den bare.
Når han skal have afføring, så er han mest tryg ved at gøre det i sin ble og det er okay, han har jo bleen på :) Men prøv at lave aftaler med ham om at han skal gå ud på toilettet, gerne sætte sig på toilettet med bleen på. Det er helt okay at forklare ham at det er der det foregår og ikke bag sofaen i stuen eller hvor han nu sætter sig. Stile og roligt vil han så sandsynligvis være tryg nok ved at forsøge uden ble - men træn vandladningen først.
Læs også bøger for ham om renlighed, så han på den måde også bliver opmærksom på hvad der skal ske nu. Sørg for at det hele tiden er et samarbejde :)
Rigtig meget held og lykke med renlighedsprojektet :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske