Svar: Renlighed

14. august 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Godt at I stadig træner det at hoppe :)

Det lyder som om at jeres dreng er motiveret og har lyst til at smide bleen og det er rigtig godt, jeg synes I skal give det en chance.

Jeg anbefaler dog at I beholder bleen på. Det er vigtigt at bruge buksebleer, der kan trækkes op og ned som et par underbukser og han skal ikke tisse i bleen, men på toilettet. Det er en succesoplevelse at kunne bruge bleen igen, det er altid et nederlag med våde bukser - og selvom der kommer et par dryp i bleen, så kan den bruges, hvor dryp i underbukserne altid kræver skiftning ...

Og så skal I give ham faste toilettider. Det skal være det første han gør om morgenen, når han står op og det sidste inden han skal i seng - f.eks. i forbindelse med aftenbadet. Det skal også være i løbet af dagen på de tidspunkter hvor I andre normalt går på toilettet - inden I kører op for at handle, i forbindelse med måltider, før I går i haven osv. Det vil passe hvis I forsøger med toilettider med ca. 3 timers interval.

I skal ikke spørge ham "skal du tisse?" for så siger ...

Annonce

... han nej og tisser så få minutter efter. I skal i stedet tage ham i hånden og sige "Kom vi går lige ud og tisser før vi kører" og så gør I det. Som en helt naturlig regel der gælder for alle.

Kommer der noget, så er det rigtig godt, kommer der ikke noget, så er det også fint. Er bleen tør, så er det super, så kan den bruges igen. Er bleen våd, så var det jo godt han havde den på, så skifter I den bare.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Når han skal have afføring, så er han mest tryg ved at gøre det i sin ble og det er okay, han har jo bleen på :) Men prøv at lave aftaler med ham om at han skal gå ud på toilettet, gerne sætte sig på toilettet med bleen på. Det er helt okay at forklare ham at det er der det foregår og ikke bag sofaen i stuen eller hvor han nu sætter sig. Stile og roligt vil han så sandsynligvis være tryg nok ved at forsøge uden ble - men træn vandladningen først.

Læs også bøger for ham om renlighed, så han på den måde også bliver opmærksom på hvad der skal ske nu. Sørg for at det hele tiden er et samarbejde :)

Rigtig meget held og lykke med renlighedsprojektet :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke