Svar: Blestop ...

16. juli 2012

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej igen

Det er altid bedst at fjerne bleen hvis det kan ske i et samarbejde og hos jer lyder det som om at jeres dreng har brug for lidt tid. I hvert fald virker det lidt skræmmende på ham, når I fortæller ham at bleen skal af og jeg tænker at det måske ikke er måden ...

For faktisk er det ikke meningen at bleen skal tages af ham. Faktisk skal han have lov til at beholde den på og netop have den tryghed. Det der er meningen er derimod at han skal prøve at tisse på toilettet eller potten. Bleen er der stadig og det er en buskeble, der trækkes op og ned som et par underbukser og så følger I ham på toilettet eller potten.

Toilettiderne kan i første omgang være det første om morgenen og det sidste om aftenen, f.eks. i forbindelse med hans aftenbad. I forbindelse med badet, får han naturligvis bleen af og kan så prøve at sætte sig på toilettet eller potten, hvad han virker mest tryg ved. Om morgenen er bleen sikkert våd og han kan sætte sig på toilet eller potte før han får en tør ble på.

Når han er tryg ved dette, så kan I begynde at indføre lidt flere toilettider i løbet af dagen, så han f.eks. tisser inden I kører eller i forbindelse med et måltid. På de tidspunkter, hvor I andre normalt også skal på toilettet. Og det er vigtigt at det er en helt almindelig ting, som er helt naturlig for alle. I skal derfor ikke spørge ham "skal du tisse?" for så kan I være sikre på at han siger nej og tisser få minutter efter. I skal ...

Annonce

... derimod tage ham i hånden og sige "kom vi skal lige tisse inden vi kører" og så går I ud og tisser - både ham og jer.

Og her roses han for at forsøge. Kommer der ikke noget, så er det helt fint, så var det super godt at han prøvede, kommer der noget så er det selvfølgelig også godt. Og bleen - er den tør, så er det super flot og den kan bruges igen, er den våd, så er det jo godt at han har den på og så får han bare en tør ble. Så han hele tiden oplever at det er en lille succes og dermed kan følge med. Bleen er en succes uanset om den er våd eller tør, våde bukser er altid et nederlag.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han vil ofte kunne holde sig ca. 3 timer, så på sigt vil det være rigtig godt at hjælpe ham på toilettet med ca. dette interval, netop for at få lidt succes med at han så lykkes at tisse på toilettet :)

Hvis han går helt i baglås og bliver rigtigt ked af det, så er det for tidligt. Så siger I bare til ham at det er helt okay og holder lidt pause og venter til han er klar :) Måske vil han selv begynde at vise interesse for det fordi han oplever andre i børnehaven smide bleen, eller måske fordi han bliver storebror og gerne vil "være stor" og adskille sig fra den lille ny .. børn kan reagere meget forskelligt. Det der er vigtigt er at han ikke føler sig presset for meget og får en dårlig oplevelse med det, han må gerne skubbes lidt og støttes i det, men ikke så meget, at han bliver ulykkelig :)

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far