Brev:
At passe på sine ting
16. juli 2012
Alder:
3 år, 10 mdr.
At passe på sine ting
Kære Helen
Her et kort spørgsmål om børneopdragelse i forhold til min ældste søn, der snart er 4 år gammel.
Hvordan håndterer man det, når ens barn kommer til at ødelægge noget af sit legetøj, som han er rigtig glad for, hvorefter han bliver helt vildt ked af det og sur over, at man ikke kan reparere det igen. Jeg kan sagtens forstå, at han bliver ked af det, men bliver også lidt irriteret over, at jeg skal få skylden for, at det ikke bliver godt igen, når det nu er ham selv, der har ødelagt det til at begynde med.
Jeg prøver at være trøstende og støttende og sige alle de rigtige ting, men når han bliver ved med at give mig skylden for det, ender det ofte med, at jeg siger, at det er hans egen skyld, fordi det var ham selv, der ødelagde det og gjorde noget forkert.
Hvordan kommer man godt ud af sådan en situation? Det er jo rigtigt nok, at min søn har ødelagt et eller andet, fordi han har gjort noget dumt. Det var sikkert ikke hensigten, dvs. ikke med vilje, men han skal vel også lære på et tidspunkt, at man bliver nødt til at passe på sine ting?
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Venlig hilsen
Trine