Svar: Ble stop
16. juni 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Med hensyn til lillesøster og mælk i skemaden, så bør du bruge modermælk eller modermælkserstatning. Hun må godt får lidt sødmælk, men max ½ dl og hvis I en dag ikke har andet at bruge, så kan du naturligvis godt bruge det.
Jeg anbefaler at sødmælk bruges i jeres madlavning, så I stille og roligt kan spise det samme. Det betyder at hvis du laver lidt sovs eller laver kartoffelmos og laver det med sødmælk så kan I alle spise det samme. Sødmælk kan altså bruges for ikke at skulle lave specielle retter til hende, men i grød og mos som du udelukkende laver til hende, synes jeg du skal bruge modermælk eller modermælkserstatning, når hun ikke er ældre end 6 måneder.
Udmalket modermælk kan godt holde sig i køleskabet. Det er dog vigtigt at du følger retningslinjerne for udmalkning:
1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og skolder dem mellem hvert brug.
4) Udmalket mælk køles ned under koldt vand og der påføres datomærkning.
5) Mælken fryses ned med det samme eller
6) Mælk som er udmalket inden for samme døgn fryses samlet. Det er dog vigtigt at mælken er nedkølet hver for sig og er opbevaret i køleskab inden det hældes sammen.
Når mælken skal tøes op, tager du plastikflasken og stiller den i en skål/kande med varmt vand og giver den med det samme. Alternativt tøes mælken op i køleskab eller optøes i mikrobølgeovn. Mælken skal varmes op til mellem 36-37 grader før den gives til barnet og opvarmet mælk kan ikke gemmes.
Mælken kan pga fedtindholdet godt se anderledes ud, men har du fulgt ovenstående retningslinier er mælken fin og barnet kan roligt spise den.
Holdbarhed for ny udmalket mælk:
3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er optøet ved hjælp af varme, skal bruges med det samme
Optøet mælk må ikke fryses igen
Rester af opvarmet mælk skal altid kasseres.
Med hensyn til storebror og renlighed, så lyder det som om at han er rigtig godt igang og er ved at have lidt mere kontrol over både vandladning og afføring og det lyder også som om at han er motiveret for at blive renlig. Det er rigtig vigtigt og godt for det fortsatte samarbejde :)
Jeg vil anbefale at han som udgangspunkt har en ble på, også når han starter i børnehave. Det er altid en succesoplevelse at have en tør ble og nå toilettet, og det er altid et nederlag at gøre i bukserne. Og jo flere små succesoplevelser han kan have, jo bedre er det.
Det er vigtigt at bleen kun bruges som en sikkerhed og at han opfordres til at tisse og lave på toilettet. Vælg derfor buksebleer der kan trækkes op og ned som et par underbukser.
Du skal ikke spørge ham om han skal tisse, for så vil han ofte sige nej og tisse få minutter efter. Du skal i stedet lave faste toilettider, hvor du følger ham på toilettet, så han ikke spørges men hjælpes derud, som noget helt naturligt "kom vi skal lige ud at tisse før vi kører" - det er en helt almindelig regel som gælder alle, også jer voksne, at I lige tisser inden I f.eks. kører nogen steder. Faste toilettider ligger f.eks. som det første om morgenen og det sidste om aftenen inden han skal i seng. Og de ligger i forbindelse med måltider om dagen, før han løber ud på legepladsen, før I kører op for at handle eller lignende. Alle de tidspunkter, hvor vi andre normalt også ville gå på toilettet og det vil være rigtig godt at de ligger med ca. 3 timers intervaller. Hvis han er parat til renlighed, bør han kunne holde sig ca. 3 timer :)
Hvis du sørger for at han bliver fulgt på toilettet, så er sandsynligheden for at der kommer noget stor og dermed får han succesoplevelser med det. Hvis bleen er tør, så roses han for det, så er det super og den kan bruges igen og heldigvis så føles bleen tør selvom der kommer et par dryp og han nogle gange har svært ved at holde sig og det er igen en succesoplevelse for ham. Tisser han lidt i underbukserne, så skal de altid skiftes, for de føles naturligt våde.
Hvis bleen er våd, så er det jo rigtig godt at han har den på, så skifter I den bare og taler om at det var super at den var der og at I så bare prøver igen næste gang.
Du skal passe på ikke at stille for mange spørgsmål "vil du have bleen på?", "vil du på potte eller toilet?, "skal du tisse?", "er du sikker på at du ikke skal tisse?", "vil du ikke ud at tisse før vi skal spise?" osv. osv. Han kan ikke tage stilling til disse spørgsmål og derfor er det dig der tager beslutninger og gør det så naturligt som muligt "kom du får lige en tør ble på!".
Når han mange dage i træk har klaret at tisse på toilettet og holder sig tør, så er det fint at forsøge uden bleen og holde fast i de faste toilettider. Om natten skal han stadig have sin ble på og igen er det ikke noget han bestemmer, om natten bruger man ble og det er okay og helt naturligt.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske