Svar: Tisser på potte
5. juni 2012
Alder:
2 år, 2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at din datter er ved at være parat, - man kan sige at renlighed har tre faser:
I første fase kommer hun, når hun har tisset i bleen og beder om at få en ren ble på, altså opmærksomhed på at det er sket.
I anden fase fortæller hun når hun tisser og er opmærksom på at det er nu det sker.
I tredje fase når hun at sige til lige inden og så skal det gå stærkt med at nå toilettet.
Derudover er det et rigtig godt tegn at barnet kan holde sig i mindst 3 timer.
Du fortæller at din datter kan mærke, når hun skal tisse og løber ind og tisser på potten. Hun kan altså fornemme sin tissetrang og er også i stand til at holde sig indtil hun når toilet/potte og lyder derfor til at være i fase 3. Så selvom hun ikke er mere end 2 år gammel, så lyder det til at hun fysiologisk er parat.
Jeg vil anbefale at I indfører faste toilettider og jeg vil som udgangspunkt anbefale at hun beholder bleen på. Bleen skal bruges som en sikkerhed og være en tryg ting for hende. Det er ikke meningen at hun skal tisse i bleen, men på potten eller toilettet.
Bleen skal være en bukseble, der kan trækkes op og ned som et par trusser og skal således bruges som et par trusser. Hun må ikke få at vide, at hun kan tisse i bleen, hvis hun giver udtryk for at skulle tisse, så skal I finde et toilet så hurtigt som muligt.
Bleen giver følelsen af succes, fordi den sikrer at hun ikke bliver våd. At tisse i bukserne er altid et nederlag og det har hun ikke brug for, en tør ble er en succes. En tør ble kan bruges igen og selvom der er kommet et par dryp i bleen, så føles den stadig tør og hun kan bruge den igen. Kommer der dryp i underbukserne, så skal disse skiftes, så hun ikke går rundt og er våd og bliver kold.
Faste toilettider ligger med ca 3 timers mellemrum og det vil være naturligt at hun altid tisser som det første om morgenen, når hun står op og som det sidste inden hun kommer i seng. F.eks i forbindelse med aftenbadet. Hun skal også tisse inden hun løber ud for at lege, i forbindelse med måltider osv.
Det er vigtigt at I ikke spørger "skal du tisse?" for så kan I være sikre på at hun siger nej og tisser få minutter efter. I stedet skal I tage hende i hånden og følge hende på toilettet "kom vi skal lige tisse inden vi kører", som en helt naturlig regel, der gælder jer alle og ikke kun hende. Vi tisser altid inden vi kører op for at handle .. :)
Det er vigtigt at I ikke presser hende, når hun ikke er ældre end hun er. Mange børn vil ikke vise de signaler jeres datter viser før de er omkring 3 år. Modsat, så lyder hun også parat og det er også vigtigt at gribe chancen og årstiden taler samtidig for at det kan lykkes. Det er trods alt lettere at nå toilettet, når man bare har en let sommerkjole på, det er sværere, hvis man først skal ud af en flyverdragt .. :)
Men hun skal også mentalt følge med, så giv det også tid og prøv at følge hende så godt I nu kan og hvad hun selv kan overskue og magter :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske