Brev:
Dagplejemors kat
5. juni 2012
Alder:
2 år
Dagplejemors kat
Hej Helen
I går da jeg hentede min søn hos dagplejemor, skete det meget uheldige, at han blev kradset i hovedet af hendes kat. Katten lå på en stol, og han gik hen for at snakke med den, som han så ofte gør. Pludselig ville han mutte den, og jeg nåede ikke at få ham væk, før han stod med tre lange rifter lige over venstre øje.
Så vidt jeg kunne forstå, er det ikke sket før, da katten plejer at gå, hvis den ikke gider kontakten.
Oskar har naturligvis invaderet dens privatzone, eftersom den forsvarede sig sådan, men han er jo kun 2 år og tror, han kan mutte og kramme alle børn og dyr. Det forsøger vi selvfølgelig at lære ham, at han ikke kan, men når han er hos dagplejemor skal jeg jo gerne kunne stole på, han er tryg.
Mit spørgsmål til dig er så, om jeg kan tillade mig at forlange, at katten ikke er i rum med børnene for fremtiden. Ihvertfald ikke uden dagplejemors tilstedeværelse. Katte kan jo til tider være utrilregnelige, og hvis den kan gøre det en gang, kan den vel gøre det igen, og næste gang er det måske øjet den får fat i.
Jeg ved, det er vores opgave som forældre at lære ham, hvordan han omgåes dyr, hvilket vi også arbejder med, men når han er hos dagplejeren er det jo hendes opgave at passe på ham.
Hvad kan man tillade sig som forælder at forlange ift kæledyr?
På forhånd tak for svar.
Venlig hilsen
Oskars mor