Svar: Dagplejemors kat
5. juni 2012
Alder:
2 år
Kære Oskars mor
Reglerne for husdyr i dagpleje er forskellige fra kommune til kommune. Nogle steder er der regler om at dyr og børn skal være i adskilte rum, andre steder kan de godt være sammen.
På din kommunens hjemmeside står blandt andet om husdyr i dagpleje: "Du kan få oplyst, om dagplejeren har husdyr. Dyrene indgår i dagligdagen i dagplejehjemmet under hensyntagen til børnegruppen."
Det er jo meget svært at vide, hvad der præcist ligger i dette og jeg synes du skal prøve at drøfte situationen både med jeres dagplejer og med den tilsynsførende pædagog / dagplejekontoret.
Generelt må man sige, at når man har husdyr, så har man som ejer altid en forpligtelse til at sikre at både dyret og omgivelserne kan fungere sammen. Og især når man er dagplejer, så har man naturligvis et ekstra stort ansvar for at børnene kan være sammen med dyret på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde. Man skal naturligvis forsøge at lære børn at omgås dyret på en god måde, men det er meget vigtigt at man er opmærksom på kattens adfærd overfor børnene - for måske er den ved at være så gammel, at de ikke tolerere børn på samme måde mere ... Dyr ændrer sig jo også nogle gange med alderen.
Der kan opstå mange forskellige situationer i et dagplejehjem, som dyret naturligvis skal kunne være i, men man kan ikke forlange at så små børn, som ofte er i en dagpleje, kan lade katten være og det er helt naturligt at børn vil gå hen til stolen hvor katten ligger, for at kæle med den og det skal de naturligvis kunne.
Så mit råd til dig er at kontakte dagplejen og høre, hvad de tænker og hvordan I skal forholde jer :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske