Svar: Pottetræning - hvornår?
29. april 2012
Alder:
17 mdr.
Kære Gitte
Tak for dit brev :)
Mange børn vil naturligt i 1 ½- 2 års alderen begynde at interessere sig for at tisse, ligesom de også bliver mere og mere bevidst om hvad køn de har. Det er en helt naturlig del af deres udvikling. De fleste børn er dog omkring 3 år før de er parate til renlighed og det handler om at de rent fysiologisk skal være parat.
Den fysiologiske parathed handler om at barnet skal fornemme vandladning og afføringstrang, at barnet er i stand til at holde sig indtil det når toilettet og det sker alt sammen via et samspil af hormoner. Derudover skal barnet også selv være motiveret for at forsøge.
Et tegn på at barnet er parat er at barnet kan holde sig mindst 3 timer, derudover er der især 3 faser i renlighedsprocessen, som du kan lægge mærke til:
I første fase kommer barnet og siger at det har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på.
I anden fase siger barnet "nu tisser jeg" og er bevidst om at det er nu det sker.
I tredje fase, når barnet at sige til lige inden "jeg skal tisse ...!" og så skynder man sig på toilet eller potte for at nå det.
I forhold til jeres drengs alder, så vil jeg umiddelbart formode at hans interesse for at tisse hænger mere sammen med at han har en naturlig interesse for hvordan han fungerer, hvad der sker med kroppen og interesse for "de kropåbninger", han har, ligesom han kan interessere sig for at han er en dreng og mor er en pige ... og at det ikke handler om at han er parat til at smide bleen ...
Men det betyder ikke, at I ikke kan forsøge at lade ham sidde på potte eller toilet i forbindelse med at han f.eks. skal i bad, så han oplever det positivt og som en leg, mere end som renlighedstræning. I må også gerne lade ham prøve at være udenfor uden ble i løbet af sommeren.
Men generelt er jeg dog tilhænger af at bleen bliver på så længe som muligt, også under renlighedstræningen. Det er en succesoplevelse og dermed noget positivt at have en tør ble, hvorimod det er et nederlag med våde bukser ...
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske