Svar: Pottetræning - hvornår?

29. april 2012

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Gitte

Tak for dit brev :)

Mange børn vil naturligt i 1 ½- 2 års alderen begynde at interessere sig for at tisse, ligesom de også bliver mere og mere bevidst om hvad køn de har. Det er en helt naturlig del af deres udvikling. De fleste børn er dog omkring 3 år før de er parate til renlighed og det handler om at de rent fysiologisk skal være parat.

Den fysiologiske parathed handler om at barnet skal fornemme vandladning og afføringstrang, at barnet er i stand til at holde sig indtil det når toilettet og det sker alt sammen via et samspil af hormoner. Derudover skal barnet også selv være motiveret for at forsøge.

Et tegn på at barnet er parat er at barnet kan holde sig mindst 3 timer, derudover er der især 3 faser i renlighedsprocessen, som du kan lægge mærke til:

I første fase kommer barnet og siger at det har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på.

I anden fase siger barnet "nu tisser jeg" og er bevidst om at det er nu det sker.

I tredje fase, når barnet at sige til lige inden "jeg skal ...

Annonce

... tisse ...!" og så skynder man sig på toilet eller potte for at nå det.

I forhold til jeres drengs alder, så vil jeg umiddelbart formode at hans interesse for at tisse hænger mere sammen med at han har en naturlig interesse for hvordan han fungerer, hvad der sker med kroppen og interesse for "de kropåbninger", han har, ligesom han kan interessere sig for at han er en dreng og mor er en pige ... og at det ikke handler om at han er parat til at smide bleen ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Men det betyder ikke, at I ikke kan forsøge at lade ham sidde på potte eller toilet i forbindelse med at han f.eks. skal i bad, så han oplever det positivt og som en leg, mere end som renlighedstræning. I må også gerne lade ham prøve at være udenfor uden ble i løbet af sommeren.

Men generelt er jeg dog tilhænger af at bleen bliver på så længe som muligt, også under renlighedstræningen. Det er en succesoplevelse og dermed noget positivt at have en tør ble, hvorimod det er et nederlag med våde bukser ...

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre