3½-årig som har det så svært

29. april 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

3½-årig som har det så svært

Kære, søde Helen.

Så er jeg tilbage igen. Et barn rigere - så jeg nu er mor til en dejlig datter på 3 år og 8 måneder - og en kær, lille søn på knap et år.

Jeg skriver til dig nu, fordi min lille pige går igennem en vældig svær tid.

Siden hun blev storesøster for knap et år siden, har hun kun reageret "i det små". Men på det seneste, efter lillebror er blevet mere mobil og på mange måder fylder mere i familien - er hun blevet noget så frustreret.

Det udmønter sig på flere måder:

Hun er begyndt at tegne mange tegninger, hvor lillebror bliver ædt af monstre. Det er jo rigtig fint - og hun får luft for nogle svære følelser på den måde

Hun har sværere ved at omgås lillebror. Han bliver f.eks. trukket i benene henover gulvet, skubbet til, så han falder - og en enkelt gang blev han slået med en togskinne fra hendes Briobane :(((

I situationerne stopper jeg det - nok lidt panisk - fordi jeg ikke ønsker at lillebror skal udsættes for de her ting. Der lyder en del "STOP SÅ - JEG VIL IKKE HAVE DET" tilråb i vores stue.

Hun er blevet utroligt grænsesøgende .. Vores nej bliver afprøvet i et væk. Og jeg kan mærke, jeg bliver rigtig irriteret på hende. Og ind imellem kommer irriationen desværre også ud i rummet til hende - som kritik/spydigheder... Ja, det er ikke godt.

Hun lækker - om jeg så må sige - hun har for første gang siden hun blev renlig omkring sin tre-års fødselsdag - skidt i bukserne to gange i denne forløbne uge - samt haft daglige uheld i børnehaven, så de har måtte skifte hendes tøj 2-3 gange om dagen!

Hun er "Kontrær" - siger jeg, at hun skal have tøj på, løber hun væk, siger jeg, at det er spisetid, er hun ikke sulten, siger jeg, at hun ikke må tænde fjernsynet, er jeg "dumme mor" (ja, det er jeg så.. Men jeg fik sagt den anden dag, at ...

Annonce

... hvis jeg var dumme mor, så var hun dumme "S" - "Så kan du se, hvordan det er, når nogen kalder en dum" argumenterede jeg.. Hvilket jeg jo godt ved er helt hen i skoven at sige til så lille et barn - men det fløj altså ud af munden på mig :'(

Jeg har frygtelig dårlig samvittighed overfor hende. Du kender jo lidt til min historie med hende, og jeg ved, at nogle af mine samvittighedskvaler bunder i min sorg over den svære tid vi havde, da hun var spæd.

Hun og jeg går til dans sammen om lørdagen - som udgangspunkt for at have lidt mor- datter- tid. Dansen kombinerer vi af og til med enten en tur på legepladsen, biblioteket eller en tur i svømmehallen bagefter. Det nyder hun - men hun får så sandelig også afløb for sin frustration over sin mor - eller hvad det nu er, hun får afløb for. Jeg bliver i hvert fald prøvet voldsomt af i de timer, hun har mig for sig selv.. Og det er yderst hårdt, synes jeg. F.eks. løber hun fra mig, vil ikke tage tøj på, plager om dit og dat, er meget pjevset, (Idag udtrykte hun det selv: "Jeg er pyldret mor, du skal trøste mig") Men fordi mit eget overskud ikke er så stort for tiden (Min mand arbejder desværre alt, alt for meget - og jeg er selv lige ved at starte op i mit (hårde) job igen) har jeg ikke evnen til at rumme hendes kvaler - selvom jeg ser tydeligt, at hun har vældig meget brug for netop dette.

Jeg ved faktisk slet ikke, hvad jeg vil spørge dig om, Helen.. Håber måske bare, du kan give mig et par bevingede ord, så jeg kan tage hånd om min lille datter - og om mig selv - i en lidt hård tid. Så vi kan komme bedst muligt igennem, trods for lidt overskud. Et par gode hjælpesætninger, måske...

Kærlig hilsen
En faktisk rigtig heldig mor til to sprællevende unger - hvor lykkelig har man da lov at være :) (selvom det er benhårdt)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

28. januar 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

2.5 årig dreng skubber, slår og river i hår

Hej Helen, Vi har før draget god nytte af dine svar, så vi forsøger os igen....

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.