Svar: Fornemmelse for, at der er kommet noget i bleen

24. april 2012

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære M.

Det er meget tidligt at være så bevidst om afføring og vandladning, de fleste børn bliver først renlige omkring 3 års alderen ... Der er dog børn der bliver renlige når de er 2 år og måske jeres dreng hører til dem, det kan jeg naturligvis ikke udelukke, selvom det som sagt er tidligt :)

Det er en god idé at lade ham beholde bleen på og lige nu se det som en leg. Det er vigtigt ikke at forcere noget. Det lyder dog som om at I godt kan forsøge at købe en potte. Hvis han allerede nu kan løbe rundt med bleen på, stopper op, mærker han skal tisse og tisse - hvis han har denne bevidsthed, så må du gerne vise ham at han kan sætte sig på potten og tisse på den og ikke på gulvet. Du kan f.eks. i forbindelse med at han skal i bad, bede ham om at sætte sig på potten og så se om han kan finde ud af at tisse på den.

Men du skal indstille dig på at det sagtens kan være at interessen forsvider igen og at det ikke handler om at han fysiologisk er parat, men snarere handler om at han begynder at interessere sig for, hvordan han selv virker. At han stille og roligt bliver bevidst om sig selv, også begynder at finde ud af at han ...

Annonce

... er en dreng, ligesom far er det og mor er en pige osv. og det er ikke det samme som at han er parat til at træne renlighed.

Det handler om at han skal have kontrol over både vandladning og afføring, at kunne holde sig indtil man når toilettet og det er et samspil mellem forskellige hormoner osv. Og et tegn kan være at han kan holde sig tør i mindst 3 timer ...

Derudover har renlighed 3 faser:

1. Barnet registrerer at det har brug for en ny ble og kommer og beder om at få en ren og tør ble på.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

2. Barnet registrerer selve vandladningen og siger "nu tisser jeg!".

3. Barnet når at sige til lige inden og løber med hjælp for at nå potte eller toilet i tide.

Normalt ville jeg sige "vent, vent! Det er alt for tidligt" når der er tale om et barn på kun 1.5 år. Men det lyder for mig, som om at jeres dreng er i gang med fase 1 og det er rigtig flot når han ikke er ældre. Så mit råd vil være at I giver det tid samtidig med at I forsøger at følge ham og det han viser tegn til at være parat til og se hvad der sker ... pres ham endelig ikke, men lad ham prøve potten f.eks. i forbindelse med bad.

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor