Svar: Fornemmelse for, at der er kommet noget i bleen
24. april 2012
Alder:
19 mdr.
Kære M.
Det er meget tidligt at være så bevidst om afføring og vandladning, de fleste børn bliver først renlige omkring 3 års alderen ... Der er dog børn der bliver renlige når de er 2 år og måske jeres dreng hører til dem, det kan jeg naturligvis ikke udelukke, selvom det som sagt er tidligt :)
Det er en god idé at lade ham beholde bleen på og lige nu se det som en leg. Det er vigtigt ikke at forcere noget. Det lyder dog som om at I godt kan forsøge at købe en potte. Hvis han allerede nu kan løbe rundt med bleen på, stopper op, mærker han skal tisse og tisse - hvis han har denne bevidsthed, så må du gerne vise ham at han kan sætte sig på potten og tisse på den og ikke på gulvet. Du kan f.eks. i forbindelse med at han skal i bad, bede ham om at sætte sig på potten og så se om han kan finde ud af at tisse på den.
Men du skal indstille dig på at det sagtens kan være at interessen forsvider igen og at det ikke handler om at han fysiologisk er parat, men snarere handler om at han begynder at interessere sig for, hvordan han selv virker. At han stille og roligt bliver bevidst om sig selv, også begynder at finde ud af at han er en dreng, ligesom far er det og mor er en pige osv. og det er ikke det samme som at han er parat til at træne renlighed.
Det handler om at han skal have kontrol over både vandladning og afføring, at kunne holde sig indtil man når toilettet og det er et samspil mellem forskellige hormoner osv. Og et tegn kan være at han kan holde sig tør i mindst 3 timer ...
Derudover har renlighed 3 faser:
1. Barnet registrerer at det har brug for en ny ble og kommer og beder om at få en ren og tør ble på.
2. Barnet registrerer selve vandladningen og siger "nu tisser jeg!".
3. Barnet når at sige til lige inden og løber med hjælp for at nå potte eller toilet i tide.
Normalt ville jeg sige "vent, vent! Det er alt for tidligt" når der er tale om et barn på kun 1.5 år. Men det lyder for mig, som om at jeres dreng er i gang med fase 1 og det er rigtig flot når han ikke er ældre. Så mit råd vil være at I giver det tid samtidig med at I forsøger at følge ham og det han viser tegn til at være parat til og se hvad der sker ... pres ham endelig ikke, men lad ham prøve potten f.eks. i forbindelse med bad.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske