Brev:
Høj intelligens?
24. april 2012
Alder:
19 mdr.
Høj intelligens?
Kære Helen.
En af pædagogerne på min søns stue har nævnt overfor os, om vi har overvejet, at vores barn måske ligger i den høje ende af intelligensskalaen…
Det har vi som sådan ikke overvejet, og derfor har det selvfølgeligt sat en del tanker i gang. Vi synes selvfølgeligt, at vores barn er rigtig kvik, lærenem og fremmelig – men hvilke forældre synes ikke det om deres barn ;o)
Han kunne krybe, før han kunne sidde selv; han rejste sig op, da han var 8 måneder; gik, da han var et år; vi har aldrig rigtigt skulle bekymre os om, om han blev overstimuleret – tværtimod kan han nogle gange næsten virke umættelig på nye indtryk; han er nysgerrig og observant – fx kobler han nemt ting sammen (siger navnet på hans vuggestuekammerat, når han ser dennes mor, ved hvilke børns tøj/garderobe, der hører til hvem osv.). Han er meget aktiv – sidder sjældent med den samme ting/leg/opgave særligt længe ad gangen, men er dog blevet bedre til fx at kunne se næsten et helt afsnit af Bamse og Kylling.
Sprogligt virker det også som om, at han er godt med – han er ikke begyndt at sætte ord sammen til sætninger, men han har et stort ordforråd, lærer nye ord hver dag og forstår rigtig meget af det, vi siger, også selvom vi netop har fået konstateret hos en ørelæge, at han har rigtig nedsat hørelse på det ene øre pga. væske.
Han har et stort temperament og har altid haft en klar fornemmelse af sig selv, sine behov, og hvad han vil og ikke vil, og skal nok lade os det vide, hvis noget ikke er, som han vil ;o) Pædagogerne siger også, at han er meget social – hvis de laver en gruppeleg, kan han fx finde på at hente de børn, som smutter fra legen, fordi ”nu laver vi lige noget alle sammen sammen”, og vi oplever også, at han rigtig gerne vil have os med i det meste af det, som han foretager sig, og også har et stort behov for fysisk nærhed og kropskontakt løbende.
Men jeg tænker, om det overhovedet er muligt at udtale sig om intelligensniveau med et barn på hans alder? Og er der noget i den sammenhæng, som vi som forældre bør lægge mærke til, overveje, gøre eller forholde os til på nuværende tidspunkt for at være der bedst muligt for ham?
Glæder mig til at høre fra dig,
M.