Høj intelligens?

24. april 2012

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Høj intelligens?

Kære Helen.

En af pædagogerne på min søns stue har nævnt overfor os, om vi har overvejet, at vores barn måske ligger i den høje ende af intelligensskalaen…

Det har vi som sådan ikke overvejet, og derfor har det selvfølgeligt sat en del tanker i gang. Vi synes selvfølgeligt, at vores barn er rigtig kvik, lærenem og fremmelig – men hvilke forældre synes ikke det om deres barn ;o)

Han kunne krybe, før han kunne sidde selv; han rejste sig op, da han var 8 måneder; gik, da han var et år; vi har aldrig rigtigt skulle bekymre os om, om han blev overstimuleret – tværtimod kan han nogle gange næsten virke umættelig på nye indtryk; han er nysgerrig og observant – fx kobler han nemt ting sammen (siger navnet på hans vuggestuekammerat, når han ser dennes mor, ved hvilke børns tøj/garderobe, der hører til hvem osv.). Han er meget aktiv – sidder sjældent med den samme ting/leg/opgave særligt længe ad gangen, men er dog blevet bedre til fx at kunne se næsten et helt afsnit af Bamse og Kylling.

Sprogligt virker det også som om, at han er godt med – han er ikke begyndt at sætte ord ...

Annonce

... sammen til sætninger, men han har et stort ordforråd, lærer nye ord hver dag og forstår rigtig meget af det, vi siger, også selvom vi netop har fået konstateret hos en ørelæge, at han har rigtig nedsat hørelse på det ene øre pga. væske.

Han har et stort temperament og har altid haft en klar fornemmelse af sig selv, sine behov, og hvad han vil og ikke vil, og skal nok lade os det vide, hvis noget ikke er, som han vil ;o) Pædagogerne siger også, at han er meget social – hvis de laver en gruppeleg, kan han fx finde på at hente de børn, som smutter fra legen, fordi ”nu laver vi lige noget alle sammen sammen”, og vi oplever også, at han rigtig gerne vil have os med i det meste af det, som han foretager sig, og også har et stort behov for fysisk nærhed og kropskontakt løbende.

Men jeg tænker, om det overhovedet er muligt at udtale sig om intelligensniveau med et barn på hans alder? Og er der noget i den sammenhæng, som vi som forældre bør lægge mærke til, overveje, gøre eller forholde os til på nuværende tidspunkt for at være der bedst muligt for ham?

Glæder mig til at høre fra dig,
M.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor