Svar: Renlighed - 3 år, 9 mdr.

25. marts 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære bekymrede mor

Dejligt at høre fra dig igen :)

Der er ingen tvivl om at jeres dreng kan holde sig og har kontrol over både vandladning og afføring. Han mærker afføringstrang og beder om at få en ble på og laver så bevidst i den ...

Mange børn har rigtig svært ved at skulle af med afføringen. De ser det som en del af sig selv og de har svært ved at slippe afføringen. Og jeres dreng siger direkte "jeg tør ikke mor", "jeg kan ikke lide det".

I skal naturligvis finde balancen mellem at give ham det lille pres der måske skal til for at han tør og finder ud af at det ikke var slemt og samtidig også gøre ham tryg nok, så han ikke begynder at holde sig og situationen bliver værre.

Mit forslag er at I lige nu lader ham få bleen på, når han er derhjemme, men at I her stiller et lille krav om at han sætter sig og laver på toilet eller potte med bleen på. Han skal altså ikke have ble på og så sætte sig bag sofaen eller et andet sted, han skal lave afføring på toilet eller potte, men får sin ble på, så han er tryg ved det. Og ...

Annonce

... stille og roligt så skal han så hjælpes til at turde uden bleen.

Hvis han har brug for at du sætter dig sammen med ham, sidder foran ham imens han f.eks. er på toilettet, så gør du naturligvis det. Beroliger og betrygger ham ved at være der, fortælle at du godt ved at det er svært, men det er okay og han kan sagtens og du er der. Det vil være rigtig godt at han har en fodskammel, som han kan sætte fødderne på når han sidder på toilettet og han kan også sætte fødderne på dine lår, hvis du sidder foran ham.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg synes I skal bruge de næste dage til at træne afføring på toilet eller potte med bleen på og så bruge påskedagene, hvor I er hjemme, til at få bleen af og så forsøge uden ble på toilet eller potte som han plejer.

Samtidig vil det være en rigtig god idé at I læser bøger om renlighed og om afføring. Der findes mange børnebøger om emnet. Også bøger om kroppen og hvordan vi fungerer kan være en rigtig god idé, f.eks. bogen "min store bog om kroppen" fra Carlsens forlag, kan godt bruges til denne snak.

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor