Brev:
Kradser om natten
25. marts 2012
Alder:
8 mdr.
Kradser om natten
Kære Helen,
Mange tak for dit svar om mad. Det går bedre på den front, selvom to sæt tænder på en måned naturligvis udfordrer appetitten!
Jeg har endnu et spørgsmål som denne gang handler om hvordan vi får en bedre nattesøvn! Klokken 19 ammer jeg min datter, der nu er 8 1/2 måned, og hun falder i søvn mens hun spiser. Hun bliver lagt i seng og sover fint indtil 22.30, hvor jeg ammer igen. Igen falder hun i søvn mens hun spiser. Hun sover fint indtil ca 01 hvor hun vågner og er utilfreds. Hun er ikke sulten, men ligger og kradser, niver, vrider sig fra side til side, og bliver voldsomt frustreret hvis jeg forsøger at skærme mig lidt med dynen eller tager hende i hånden. Dette står på i alt fra en halv til to timer. Hun sover så til ca 5.30 hvor hun nogle gange vil ammes, andre ikke, men meget sjældent falder i søvn igen.
Hun er ganske regelmæssig med at sove formiddagslur på halvanden time uden amning fra ca kl 09, stå op, spise mad, lege og så ammes og sove halvanden time igen om eftermiddagen fra ca 13.30. Så jeg ammer 3 til 4 gange i døgnet.
Hun har altid sovet i vores seng da det har gjort natteamningen lettere for os begge, og det fungerer fint for hele familien. Altså lige bortset fra den sidste halvanden måned hvor vi skal igennem denne uro mindst 4 nætter om ugen!
Jeg har en stærk følelse af at hun har brug for mit nærvær om natten, men har samtidig svært ved at fortsætte vores natlige kamp. Min mand og jeg har talt om at jeg simpelthen ikke skal i kontakt med hende når hun vågner ved 01 tiden, og vi prøver også dette hvis det kan fungere, men jeg er ked af at prøve hvis hun virkelig har brug for at forsikre sig om mit nærvær. Har hun et behov som vi ikke imødekommer, eller er det 'bare' et spørgsmål om at hun skal vænne sig til at sove uden mit bryst?
Med venlig hilsen
Sisse