Svar: Hvordan griber vi pottetræningen an?
22. februar 2012
Alder:
22 mdr.
Kære Mor og Far
Børn vil naturligt omkring 2 års alderen begynde at interessere sig lidt for sig selv og have en naturligt fornemmelse af at de tisser og har afføring. Men det er ikke ensbetydende med at barnet er parat til at træne renlighed.
Renlighed er noget man modnes til og de fleste børn vil faktisk først være parate til renlighed, når de er omkring 3 år. At være klar til renlighed afhænger både af en fysiologisk modning, som styres af hormoner og også en mental modning, hvor barnet viser interesse og lyst til at samarbejde om det.
Et tegn på at barnet er ved at være parat er, at barnet kan holde sig tør i mindst 3 timer og derudover siger man at renlighed har 3 faser:
I første fase kommer barnet og siger at det har lavet i bleen og gerne vil have en ny, ren og tør ble på.
I anden fase kommer barnet og siger til når det sker "nu tisser jeg!?!"
I tredje fase når barnet at sige til lige inden "jeg skal tisse?!" og så skynder I jer på toilet eller potte så hurtigt som muligt.
Og jeres dreng lyder ikke til at være parat endnu - hverken i forhold til sin alder eller i forhold til måden han reagerer på, når I viser ham potten eller toilettet. Derfor er I nødt til at give det tid og måske er det ikke til sommer han er parat, men først til næste år.
Generelt kan man sige at det er lettere at træne renlighed om sommeren. Det er meget lettere at nå toilettet i tide, når man har sommertøj eller måske kun et par badebukser på - det er næsten dømt til at mislykkes med en flyverdragt.
Derudover er jeg ikke tilhænger af at man tager bleen af for hurtigt. Det er altid et nederlag med våde bukser, det er til gengæld en succesoplevelse at have en tør ble.
Så hos jer skal der ro på omkring renlighed. Det er stadig for tidligt og der kan sagtens gå mindst et år endnu, før jeres dreng viser sig parat :) Det vil være mere normalt at han bliver renlig omkring 3 års alderen end at han bliver det når han er 2 år gammel ... :)
Fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske