Svar: Afføring på toilettet

20. februar 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Nillemor

Tillykke med at I har fået en lille ny :) Det lyder dejligt.

Det at blive storebror er naturligt en stor omvæltning, ikke bare nu hvor den lille er der, men bestemt også nogle måneder før den lille kommer. Jeres dreng har vidst længe, at der var forandringer på vej. Han har godt kunne mærke at I er begyndt at stille flere krav til selvhjulpenhed, at du ikke har haft samme overskud som tidligere, at du ikke længere bærer rundt på ham som før, at pladsen på dit skød er mere trang osv. Der har været ændringer og det er helt naturligt at han lige nu ikke har overskud til at træne renlighed.

Han er sandsynligvis fysiologisk parat, han kan godt holde sig i 3 timer, han kan godt mærke både afføringstrang og tissetrang, men han er ikke mentalt parat og lyder til at have brug for lidt tid lige nu ... Det er ikke usædvanligt at børn netop i forbindelse med at der kommer en baby i familien går tilbage i udvikling netop omkring renlighed. Fra at have været renlig, lavet barnet pludselig i bleen igen. Nogle børn begynder også at kontrollere deres blære og tarm, så det passer sådan at hver gang mor sætter sig og ammer den lille ny, så lyder det ude fra toilettet "jeg er fææærdiiig", som en naturlig reaktion på også at ville ...

Annonce

... have opmærksomhed og det er svært at se mor sidde og have så tæt kontakt med et andet barn.

Jeg synes I skal give jeres dreng en pause fra renligheden lige nu. Hvis du vil gøre noget, så brug lidt tid på at læse bøger om renlighed og også gerne om, hvordan kroppen fungerer. Det at tale lidt om kroppen, maden vi spiser, hvordan den kommer ud. Tale og læse om renlighed osv. vil naturligt give jeres dreng lidt fokus på, hvad det hele handler om.

Og så skal du heller ikke spørge ham "skal du på toilettet?" for så siger han nej og tisser eller laver få minutter efter. Du skal tage ham i hånden og sige "kom vi går lige ud og tisser inden vi kører" og så er det sådan I gør. Du tisser og han tisser, som en helt naturlig regel der gælder i jeres familie.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal søge for at holde hans mave godt igang, så det ikke er små hårde knolde han skal af med, men så afføringen er blød og let at presse ud, uden at han skal have tynd mave. Det må ikke forbindes med noget ubehageligt.

Men som sagt, lige nu skal han have ro og måske skal I vente med at gøre så meget de næste måneder. Vent til det bliver lidt varmere i vejret, han har mindre tøj på og det med at der er kommet en lille ny er kommet lidt på afstand :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.