Svar: Afføring på toilettet
20. februar 2012
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Nillemor
Tillykke med at I har fået en lille ny :) Det lyder dejligt.
Det at blive storebror er naturligt en stor omvæltning, ikke bare nu hvor den lille er der, men bestemt også nogle måneder før den lille kommer. Jeres dreng har vidst længe, at der var forandringer på vej. Han har godt kunne mærke at I er begyndt at stille flere krav til selvhjulpenhed, at du ikke har haft samme overskud som tidligere, at du ikke længere bærer rundt på ham som før, at pladsen på dit skød er mere trang osv. Der har været ændringer og det er helt naturligt at han lige nu ikke har overskud til at træne renlighed.
Han er sandsynligvis fysiologisk parat, han kan godt holde sig i 3 timer, han kan godt mærke både afføringstrang og tissetrang, men han er ikke mentalt parat og lyder til at have brug for lidt tid lige nu ... Det er ikke usædvanligt at børn netop i forbindelse med at der kommer en baby i familien går tilbage i udvikling netop omkring renlighed. Fra at have været renlig, lavet barnet pludselig i bleen igen. Nogle børn begynder også at kontrollere deres blære og tarm, så det passer sådan at hver gang mor sætter sig og ammer den lille ny, så lyder det ude fra toilettet "jeg er fææærdiiig", som en naturlig reaktion på også at ville have opmærksomhed og det er svært at se mor sidde og have så tæt kontakt med et andet barn.
Jeg synes I skal give jeres dreng en pause fra renligheden lige nu. Hvis du vil gøre noget, så brug lidt tid på at læse bøger om renlighed og også gerne om, hvordan kroppen fungerer. Det at tale lidt om kroppen, maden vi spiser, hvordan den kommer ud. Tale og læse om renlighed osv. vil naturligt give jeres dreng lidt fokus på, hvad det hele handler om.
Og så skal du heller ikke spørge ham "skal du på toilettet?" for så siger han nej og tisser eller laver få minutter efter. Du skal tage ham i hånden og sige "kom vi går lige ud og tisser inden vi kører" og så er det sådan I gør. Du tisser og han tisser, som en helt naturlig regel der gælder i jeres familie.
Du skal søge for at holde hans mave godt igang, så det ikke er små hårde knolde han skal af med, men så afføringen er blød og let at presse ud, uden at han skal have tynd mave. Det må ikke forbindes med noget ubehageligt.
Men som sagt, lige nu skal han have ro og måske skal I vente med at gøre så meget de næste måneder. Vent til det bliver lidt varmere i vejret, han har mindre tøj på og det med at der er kommet en lille ny er kommet lidt på afstand :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske