Svar: Pottetræning - 2 år, 2 mdr.
27. januar 2012
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Maria
Jeres datter er stadig ikke så gammel, så det er vigtigt ikke at presse hende unødigt. Hun formår fint at tisse, når hun er i vuggestuen, og spejler sig der sandsynligvis i de andre børn, måske sidder de flere på række og tisse samtidig .. Og det er derfor lettere at træne det og lettere for hende at holde fokus.
Hjemme er hun den eneste der sidder på potte og interessen er naturligt derfor ikke særligt stor. Toilettet ser hun at I andre bruger, men det er højt og det kræver balance at sidde der og hun kan ikke på samme måde selv kravle op og sætte sig. Så måske fravælger hun toilettet fordi det er for usikkert, selvom der er sæde på. I kan evt. prøve at sætte hende på toilettet og så sætte jer foran hende og holde om hende, så hun føler sig fuldstændig tryg, for at se om hun så vil. Berolige og betrygge, ikke tvinge.
Nogle gange hjælper det at sidde og læse en bog på potten, imens hun sidder der. Så hun bliver siddende til historien er læst færdig. Nogle gange hjælper det at synge en lille sang imens. Nogle gange hjælper det at tænde for vandhanen, så hun kan høre vandet løbe og opfordre til at hun også skal prøve at tisse ...
Derudover så er det en god idé ikke at spørge hende om hun skal tisse. Hvis I siger "skal du tisse?" så vil hun svare "Nej!" og vil så rent faktisk tisse kort tid efter. Hun har en alder hvor hun vil selv og det betyder meget for hende at styre tingene selv og hun vil ikke tisse, hvis I spørger. Derfor er det en rigtig god idé ikke at spørge men i stedet tage hende i hænderne og sige "kom vi går lige ud og tisser inden vi kører", så hun som noget helt naturligt hjælpes til at tisse. Det er en naturlig regel der gælder hos jer, både for børn og voksne. Hun tisser inden I kører, I tisser inden I kører, sådan er det bare, det behøver I slet ikke diskutere .. :)
Men ellers tænker jeg også at mange børn jo ikke er renlige før de er omkring 3 år og det er helt okay at hun har brug for lidt tid. Det er vigtigt at anerkende hende for at kunne og gøre forsøget, men også acceptere at hun stadig kan have brug for sin ble og brug for tid :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske