Svar: Pottetræning - 2 år, 2 mdr.

27. januar 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Maria

Jeres datter er stadig ikke så gammel, så det er vigtigt ikke at presse hende unødigt. Hun formår fint at tisse, når hun er i vuggestuen, og spejler sig der sandsynligvis i de andre børn, måske sidder de flere på række og tisse samtidig .. Og det er derfor lettere at træne det og lettere for hende at holde fokus.

Hjemme er hun den eneste der sidder på potte og interessen er naturligt derfor ikke særligt stor. Toilettet ser hun at I andre bruger, men det er højt og det kræver balance at sidde der og hun kan ikke på samme måde selv kravle op og sætte sig. Så måske fravælger hun toilettet fordi det er for usikkert, selvom der er sæde på. I kan evt. prøve at sætte hende på toilettet og så sætte jer foran hende og holde om hende, så hun føler sig fuldstændig tryg, for at se om hun så vil. Berolige og betrygge, ikke tvinge.

Nogle gange hjælper det at sidde og læse en bog på potten, imens hun sidder der. Så hun bliver siddende til historien er læst færdig. Nogle gange hjælper det at synge en lille sang imens. Nogle gange hjælper det at tænde for vandhanen, så ...

Annonce

... hun kan høre vandet løbe og opfordre til at hun også skal prøve at tisse ...

Derudover så er det en god idé ikke at spørge hende om hun skal tisse. Hvis I siger "skal du tisse?" så vil hun svare "Nej!" og vil så rent faktisk tisse kort tid efter. Hun har en alder hvor hun vil selv og det betyder meget for hende at styre tingene selv og hun vil ikke tisse, hvis I spørger. Derfor er det en rigtig god idé ikke at spørge men i stedet tage hende i hænderne og sige "kom vi går lige ud og tisser inden vi kører", så hun som noget helt naturligt hjælpes til at tisse. Det er en naturlig regel der gælder hos jer, både for børn og voksne. Hun tisser inden I kører, I tisser inden I kører, sådan er det bare, det behøver I slet ikke diskutere .. :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Men ellers tænker jeg også at mange børn jo ikke er renlige før de er omkring 3 år og det er helt okay at hun har brug for lidt tid. Det er vigtigt at anerkende hende for at kunne og gøre forsøget, men også acceptere at hun stadig kan have brug for sin ble og brug for tid :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to