Svar: Fysisk klar til at smide bleen
31. juli 2004
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære Jane Jensen
At blive renlig er en proces som man modnes til. Hvis din datter kan holde sig tør i tre timer, så er det et tegn på at samarbejdet kan begynde.
Det bedste tegn til samarbejde er at din datter selv meddeler at nu vil hun ikke bruge ble mere. Din datter er jo ikke kommet med denne melding, men ud fra din beskrivelse så er det mere jer som forældre, der synes at det nu er ved at være tid?
Det er rigtigt at sommerferien er en tid, hvor man har mulighed for at tage bleen af barnet og dermed give en fornemmelse af, hvad det drejer sig om. Men samtidig er det også vigtigt at jeres datter kommer på toilettet, når hun skal og ikke når I synes det er passende.
I princippet er det bedre at have en ble på og måske nå at sige til og få succes med en tør ble, end at få bleen af for tidligt og blive ked af det, når der sker uheld.
Det er naturligt at blive renlige med vandladning før afføring og som regel bliver børn også renlige om dagen før om natten. Da det er en proces som barnet er igennem, vil barnet ofte komme og fortælle at det har lavet i bleen, herefter kommer det og fortæller at nu laver det i bleen, for tilsidst at nå at sige til inden.
Det bedste I kan gøre at ikke at presse hende. Spørg om hun vil have ble på og hvis hun vil det, så skal hun have det. Hvis der sker uheld, så lad være at skælde ud og ros hende, når det går godt. Prøv at lægge mærke til hvor hun er henne i processen og lad hendes selv styre det, således at hun kommer på toilettet, når hun beder om det.
Det er en proces som tager tid og jeres datter er jo kun 3½ år. Prøv derfro ikke at presse hende, det skal nok komme, men det skal være i hendes eget tempo.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske