Fysisk klar til at smide bleen

31. juli 2004

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Fysisk klar til at smide bleen

Hej

Vores datter er tre et halvt år og har efter vores vurdering været fysisk klar til at smide bleen i et halvt år. Men det interesserer hende ikke. Hun bruger bleen som toilet. Hun siger "nu skal jeg tisse/lave lort" og i begyndelsen tog vi det som et tegn om at hun var klar og foreslog en tur på toilettet, uden held.

Vi forsøger at lokke hende til at gå uden ble og nogle gange sker det også at hun ikke vil have den på. Når hun så skal tisse/lave siger hun det og går nogle gange selv ud på toilettet. Men det er sjældent at hun vil derop og sidde og når det sker er det kun hændt et par gange at hun har "leveret" i toilettet. Ofte går hun ind og ud af badeværelsest flere gange før hun til sidst nærmest desperat beder om at få en ble på.

Hvis ikke vi reagerer meget hurtigt - går hun selv ind og tager en bukseble på og ligeså snart den er på tisser hun, tager den af og smider den i skraldespanden. Der er altså tilsyneladende en psykisk barriere for at tisse på toilettet. ...

Annonce

... Vi har både potte og toilettræner så der er lidt at vælge i mellem.

I børnehaven, kan de oftere end vi, lokke hende til at gå uden ble, men også dernede sker det samme. Hun render ind og ud af badeværelset 20 gange for til sidst at bede om en ble. Det er yderst sjældent at hun tisser i bukserne.

Vi har nu to ugers ferie og vejret er jo godt, så vi har planer om at der skal ske ændringer i ferien. Vi håber at hun kan løbe mest muligt uden tøj og så simpelthen sige til hende, at vi ikke længere har nogen bleer. Når hun så skal tisse og beder om bleen er den der bare ikke, og så må hun jo enten tisse i bukserne eller på toilettet. Er det for hårdt?

Vi er indstillet på at det kræver mange vasketure, men er indstillet på at det ikke skal være nogen hindring og at vi ikke vil skælde ud over det.

Vi har i det hele taget aldrig skældt ud over det med toilettet, men nok fokuseret for meget på det, således at det er gået i hårdknude.

Håber på din hjælp.
Venlig hilsen
Jane Jensen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

31. december 2023 | Sovevaner | 3 år, 1 mdr.

Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

Kære Helen. Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du...

Annonce

Viden om børn:

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin