Brev:
Fysisk klar til at smide bleen
31. juli 2004
Alder:
3 år, 4 mdr.
Fysisk klar til at smide bleen
Hej
Vores datter er tre et halvt år og har efter vores vurdering været fysisk klar til at smide bleen i et halvt år. Men det interesserer hende ikke. Hun bruger bleen som toilet. Hun siger "nu skal jeg tisse/lave lort" og i begyndelsen tog vi det som et tegn om at hun var klar og foreslog en tur på toilettet, uden held.
Vi forsøger at lokke hende til at gå uden ble og nogle gange sker det også at hun ikke vil have den på. Når hun så skal tisse/lave siger hun det og går nogle gange selv ud på toilettet. Men det er sjældent at hun vil derop og sidde og når det sker er det kun hændt et par gange at hun har "leveret" i toilettet. Ofte går hun ind og ud af badeværelsest flere gange før hun til sidst nærmest desperat beder om at få en ble på.
Hvis ikke vi reagerer meget hurtigt - går hun selv ind og tager en bukseble på og ligeså snart den er på tisser hun, tager den af og smider den i skraldespanden. Der er altså tilsyneladende en psykisk barriere for at tisse på toilettet. Vi har både potte og toilettræner så der er lidt at vælge i mellem.
I børnehaven, kan de oftere end vi, lokke hende til at gå uden ble, men også dernede sker det samme. Hun render ind og ud af badeværelset 20 gange for til sidst at bede om en ble. Det er yderst sjældent at hun tisser i bukserne.
Vi har nu to ugers ferie og vejret er jo godt, så vi har planer om at der skal ske ændringer i ferien. Vi håber at hun kan løbe mest muligt uden tøj og så simpelthen sige til hende, at vi ikke længere har nogen bleer. Når hun så skal tisse og beder om bleen er den der bare ikke, og så må hun jo enten tisse i bukserne eller på toilettet. Er det for hårdt?
Vi er indstillet på at det kræver mange vasketure, men er indstillet på at det ikke skal være nogen hindring og at vi ikke vil skælde ud over det.
Vi har i det hele taget aldrig skældt ud over det med toilettet, men nok fokuseret for meget på det, således at det er gået i hårdknude.
Håber på din hjælp.
Venlig hilsen
Jane Jensen