Svar: Renlighed - er gået tilbage til easy-up, er det smart?
13. januar 2012
Alder:
3 år
Kære Camilla
Tak for dit brev og tillykke med 3 års fødselsdagen, - håber I havde en dejlig dag med alt hvad dertil hører :)
Som udgangspunkt er det fint at jeres datter har fået ble på igen. Det er ikke rart for hende at lave eller tisse i bukserne og hun bliver kold og våd af det og risikerer at blive syg. MEN, det lyder som om at hun næsten har fået en opfattelse af at hun så ikke længere behøver bruge toilettet og "bare skal tisse i bleen" og det er en dårlig idé ...
Jeres datter har været renlig og hun har fysiologisk haft fornemmelse for hvornår hun skulle tisse og hvad det ville sige at have afføringstrang. Det har været interessant og spændende i starten og I har alle været meget opmærksomme på det og nu er det blevet hverdag og det er ikke så sjovt mere. Stadig sidder det ikke på rygmarven, at hun skal gå på toilettet og derfor gør hun det ikke. Det skal hun hjælpes med.
Hun bliver naturligt optaget af en leg, hun "glemmer" at hun skal tisse eller overhører sin tissetrang og pludselig så går det galt. Det er ofte også sådan at når børn leger sammen, så har de ikke overskud til at nogen går ud af legen for at gå på toilettet. Jeres datter er for lille til at kunne sige "jeg skal lige tisse, så kommer jeg igen" og de andre børn er også for små til at kunne forstå, at hvis hun går, så er hun stadig med i legen, når hun kommer tilbage. De vil have en oplevelse at at hun jo gik og dermed ikke ville være med i legen mere. Det gør at mange børn holder sig, fordi de ellers ikke er med i legen og ja - så går det galt.
Jeres datter skal hjælpes til at komme på toilettet og bleen skal kun bruges som en ekstra sikkerhed. Det er og skal være en succes af have en tør ble! Jeres datter skal have faste toilettider og I skal tage hende i hånden og sige "kom vi går lige ud og tisser inden vi kører" og så gør I det. Det står ikke til diskussion, sådan er reglen får både børn og voksne, - vi tisser inden vi kører hjemmefra.
Også i vuggestuen skal pædagogerne hjælpe hende. Det er ikke nok at sige "du skal lige gå ud og tisse, inden du løber ud og leger" for så springer hun sandsynligvis over. Hun skal tages i hånden og følges til toilettet og hjælpes med at få det gjort. Stille og roligt, som en naturlig regel, der i øvrigt gælder alle børn. Og hun skal naturligvis som de andre børn, hjælpes til at lære at man godt kan gå på toilettet og at man godt kan afbryde en leg og så komme tilbage og være med i legen igen.
Det er som sagt ikke meningen at hun skal tisse og lave i bleen. Hun skal bruge toilettet og hjælpes til det - bleen skal fungerer som en ekstra sikkerhed og det er en succesoplevelse, hvis bleen er tør og det lykkes at nå toilettet. Det er også helt okay, hvis hun har lavet i bleen, så var det jo godt at hun havde den på og så prøver I at nå det næste gang ... :)
Rigtig meget held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske