Svar: Renlighed - er gået tilbage til easy-up, er det smart?

13. januar 2012

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Camilla

Tak for dit brev og tillykke med 3 års fødselsdagen, - håber I havde en dejlig dag med alt hvad dertil hører :)

Som udgangspunkt er det fint at jeres datter har fået ble på igen. Det er ikke rart for hende at lave eller tisse i bukserne og hun bliver kold og våd af det og risikerer at blive syg. MEN, det lyder som om at hun næsten har fået en opfattelse af at hun så ikke længere behøver bruge toilettet og "bare skal tisse i bleen" og det er en dårlig idé ...

Jeres datter har været renlig og hun har fysiologisk haft fornemmelse for hvornår hun skulle tisse og hvad det ville sige at have afføringstrang. Det har været interessant og spændende i starten og I har alle været meget opmærksomme på det og nu er det blevet hverdag og det er ikke så sjovt mere. Stadig sidder det ikke på rygmarven, at hun skal gå på toilettet og derfor gør hun det ikke. Det skal hun hjælpes med.

Hun bliver naturligt optaget af en leg, hun "glemmer" at hun skal tisse eller overhører sin tissetrang og pludselig så går det galt. Det er ofte også sådan at når børn leger sammen, så har de ikke overskud til at nogen går ud af legen for at gå på toilettet. Jeres datter er for lille til at kunne sige "jeg skal lige tisse, så kommer jeg igen" og de andre børn er også for små til at kunne forstå, at hvis hun går, så er hun stadig med i legen, når hun kommer tilbage. De vil have en oplevelse at at hun jo gik og dermed ikke ...

Annonce

... ville være med i legen mere. Det gør at mange børn holder sig, fordi de ellers ikke er med i legen og ja - så går det galt.

Jeres datter skal hjælpes til at komme på toilettet og bleen skal kun bruges som en ekstra sikkerhed. Det er og skal være en succes af have en tør ble! Jeres datter skal have faste toilettider og I skal tage hende i hånden og sige "kom vi går lige ud og tisser inden vi kører" og så gør I det. Det står ikke til diskussion, sådan er reglen får både børn og voksne, - vi tisser inden vi kører hjemmefra.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Også i vuggestuen skal pædagogerne hjælpe hende. Det er ikke nok at sige "du skal lige gå ud og tisse, inden du løber ud og leger" for så springer hun sandsynligvis over. Hun skal tages i hånden og følges til toilettet og hjælpes med at få det gjort. Stille og roligt, som en naturlig regel, der i øvrigt gælder alle børn. Og hun skal naturligvis som de andre børn, hjælpes til at lære at man godt kan gå på toilettet og at man godt kan afbryde en leg og så komme tilbage og være med i legen igen.

Det er som sagt ikke meningen at hun skal tisse og lave i bleen. Hun skal bruge toilettet og hjælpes til det - bleen skal fungerer som en ekstra sikkerhed og det er en succesoplevelse, hvis bleen er tør og det lykkes at nå toilettet. Det er også helt okay, hvis hun har lavet i bleen, så var det jo godt at hun havde den på og så prøver I at nå det næste gang ... :)

Rigtig meget held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder