Svar: Nægter vandladning og afføring på toilettet
12. december 2011
Alder:
3 år, 7 mdr.
Kære stolte mor
Tak for dit brev og velkommen til - og også tillykke med at du venter dig :)
Det lyder bestemt som om at jeres datter er fysiologisk parat til renlighed. Hun kan tydeligt mærke, når hun skal tisse og når hun skal af med afføring. Hun giver besked og hun er også i stad til at holde sig til hun får en ble på eller går ud på badeværelset hvor hun så tisser eller laver ... Hun har styr på det fysiologisk.
Mentalt er hun dog ikke helt klar, hun ved godt hvad du forventer af hende, hun har også en idé om at hun bliver klar med tiden og siger selv "når jeg er stor" og du skal naturligvis prøve at udnytte dette og lave en aftale om, hvornår hun så er stor nok til at I atter forsøger.
Men at hold hårdt mod hårdt og presse hende, tror jeg ikke der kommer noget godt ud af, - ikke som du beskriver hende og du har allerede forsøgt rigtig meget. Det lyder for mig som om at I er nødt til at tage det i små skridt og det første skridt er at få hende til at sidde på toilettet igen.
Mit forslag er at du stadig lader hende få en ble på men hun skal ikke stå op og tisse eller sætte sig på badeværelsesgulvet - når hun får bleen på, skal hun sætte sig på toilettet, som om at hun egentlig tissede rigtigt der. Når hun er færdig, skal hun tørres med lidt papir, som så smides i toilettet og der trækkes ud, når hun laver afføring kan I komme dette fra bleen i toilettet osv. Altså rutinerne omkring at gå på toilettet, skal være som de nu engang er og de skal være en fast del af det hun gør, når hun får ble på - og hun skal som sagt sidde på toilettet med sin ble.
Hvis hun protesterer - jeg vil have bleen på, jeg vil ikke sidde på toilettet uden ble, så skal du betrygge hende i at hun netop skal have bleen på som hun plejer, alt er som det plejer at være eneste forskel er at hun nu skal sidde på toilettet, fordi det er der man sidder når man tisser og laver. Så det eneste der er anderledes er altså at hun skal sidde der.
Og når hun så er tryg ved det så skal hun betrygges i at nu kan hun godt uden bleen. Hun skal gøre som hun plejer, men nu bare uden ble - og voila - så er hun den store pige, som hun jo et eller andet sted også gerne vil være.
Så bleen bruges lige nu som tryghed og som det mest naturlige i verden stadigvæk, men kravene omkring det at tisse og lave afføring ændres der lidt på ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske