Nægter vandladning og afføring på toilettet

12. december 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

Nægter vandladning og afføring på toilettet

Hej Helen.

Jeg er nyt medlem, men har ofte benyttet mig at dine kompetente svar. Jeg har en datter på 3½ og er gravid i uge 14 og jeg glæder mig til at "være med" på siden fremover :)

Jeg savner lidt sparring ifht min datters renlighed. Lidt om forløbet: Hun var allerede i foråret helt bevidst om hvornår hun skulle tisse og have afføring, hun gav fint udtryk for at nu står jeg og tisser eller nu laver jeg pølser. Hun har hele tiden kunnet holde sig og har aldrig haft uheld. Så på det fysiske plan har hun været parat længe.

Jeg synes vi siden foråret har forsøgt mange ting. I starten tilbød vi hende at sidde på potten eller prøve toilettet, og i en lang periode synes hun det var sjovt og spændende at sidde på toilettet og de dertil hørende rutiner med at tørre sig og vaske hænder osv. Potten har hun aldrig rigtig gidet (kun 2 gange hvor hun ikke ville tisse i badekarret og så gik hun med til at tisse på potten ved siden af karret og så tilbage i vandet igen)

Vi har generelt hygget os ved toilettet og læst bøger og været ret afslappede omkring den situation. Det var jo egentlig tidligt, så ingen hastværk der.
Der er dog aldrig kommet så meget som en dråbe eller andet på toilettet, vi har bare sagt at det var fint hun prøvede, men så kom der nok noget næste gang.

Som tiden er gået over sommeren er jeg blevet noget utålmodig og har forsøgt at presse hende, for ligesom at få hende over den første hurdle, og så er jeg sikker på at det ville fungere fremover.

Jeg har presset hende ved at være meget insisterende på at nu bliver du siddende og prøver, til at belønne med klistermærker og til i afmagt at kalde hende en baby. (Det blev hun selvfølgelig meget ked af og jeg fortrød jo i det sekund det kom ud af min mund). Jeg kan også huske en dag hvor hun sagde til og prøvede 4 gange og tilsidst grædende bare ville have ble på. Ingen tvivl om at hun ved hvad jeg forventer af hende, og hun ved godt hun ikke kunne leve op til det. Jeg snakkede med hende om drilleblæren der ikke ville tisse, selvom hun skulle tisse meget, men den idé kom jeg ikke videre med. Det var for at tage det "tunge" ansvar af hendes skuldre.
Desuden har jeg snakket meget med hende om at sidde på toilettet. Hun er en klog og følsom pige og hun vil gerne snakke om emnet. Bøger om emnet har vi også hygget med.

I børnehaven har det været det samme med at hun har siddet på toilettet men ikke lavet noget. De har heldigvis i børnehaven været ret afslappede omkring det.
Det ovenstående er sket over en lang periode.

Der gik selvfølgelig lidt hårdknude i det og hun mistede ...

Annonce

... lysten til at forsøge med toilettet. Vi besluttede at give hende en pause.
Måske var der for mange forventninger til hende. Hun drømte meget om div konflikter/oplevelser i børnehaven og der skete jo generelt meget da hun blev "en stor pige" og startede i børnehaven.

Nu har pausen efterhånden varet en 3-4 måneder. Hun bestemmer selv om hun vil have ble på. Ofte vil hun ikke have ble på og så fung det fint med at hun kommer og siger når hun skal tisse eller lave pølser. (Vi kan også tage ud at handle og der siger hun også til og så finder vi et toilet hvor hun så får bleen på. Så fint.) Når hun er trængende, går vi på badeværelset og jeg spørger om hun vil prøve på toilettet, hun siger "nej jeg vil gerne have ble på" og det får hun med et "ok" fra mig. Nogle gange tisser hun stående med let spredte ben med det samme og vi tager bleen af igen. (hun vil dog gerne lege videre med den våde ble, men accepterer at den skal skiftes da den ikke kan rumme 2 store vandladninger).

Hvis hun skal have afføring vil hun ofte gerne være alene. Jeg siger bare, "sig til mor når du er færdig". Ofte går hun selv ud og leger videre og er ikke på nogen måde generet af den tunge ildelugtende pølseble. Så må jeg insistere på at bleen skal skiftes.

Hvis jeg spørger hende hvorfor hun ikke vil gøre det på toilettet siger hun, "at det vil hun bare ikke". "Jeg vil gøre det når jeg bliver stor". "Ok" siger jeg så, "hvornår er du stor?" Hun svarer, "det er jeg på fredag" :) Jeg siger, "ok det bliver da dejligt for dig ikke at skulle bruge ble mere".
Men der sker absolut intet. Hun er ikke bange for toilettet men vil bare ikke give slip.
Vi har lige fået foræret et nyt toiletbræt med trin op, som hun selv behersker 100%, det var sjovt et par gange men bleen skal stadig på. Vi lader hende styre det selv.

Min graviditet har hun først lige fået at vide for en uge siden, så det påvirker hende ikke endnu. Ellers er hun på alle måder en alderssvarende sund pige. Lidt følsom, men velfungerende fysisk og socialt, også i børnehaven. Er så småt startet med at være lidt trodsig og vil ikke gøre som vi siger, men det er meget lidt vi oplever af det (endnu).

Hun er "nem" at gå i øjenhøjde med og vil gerne samarbejde, og jeg synes egentlig vi er gode til at møde hende, der hvor hun er. Når hun får en god forklaring accepterer hun det meste, og ellers er hun ret nem at aflede:)

Det blev en lang beskrivelse, men det strækker sig som sagt også også over mange måneder.

Hvad tænker du om det jeg skriver og har du evt et godt råd?

Mange hilsner

En stolt mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet